Zmiany w intefejsie Ubuntu 11.10, zapowiedź Qt 5

10.05.2011 14:02, Autor: Tomasz Janusz (tomick), Kategoria: News
NewsImage

Podczas konferencji Ubuntu Developer Summit poinformowano nadchodzących zmianach jakie mają pojawić się w Ubuntu 11.10 oraz bibliotece Qt.

Tak jak można było się tego spodziewać, interfejs Unity 2D trafi do domyślnego wydania Ubuntu, zastępując panelowy Ubuntu Classic. Zadaniem Unity 2D jest umożliwienie pracy użytkownikowi korzystającemu ze starszych komputerów, gdzie akceleracja nie jest możliwa. Zmiany dosięgną samego Unity 2D. Dotychczas środowisko oparte było o menedżera okien Metacity, ale zostanie ono przeniesione do Compiza. Metacity po premierze Gnome 3 traci na znaczeniu — w najnowszej wersji Gnome został zastąpiony przez menedżera Mutter.

Zmienione zostaną również okna dialogowe, jakie pojawiają się podczas korzystania z systemu. Będą one przypominały zachowaniem te istniejące w systemie Mac OS X czy przeglądarkach Opera i Firefox. Okna nie będą posiadać obramowania, mają dotyczyć tylko i wyłącznie wybranego okna aplikacji, które zainicjowało okno dialogowe. Dzięki temu pozostałe okna aplikacji czy nawet cały pulpit nie będą blokowane. Podjęta została również decyzja odnośnie domyślnej przeglądarki — w Ubuntu 11.10 pozostanie Firefox.

Razem z prelekcją na temat Qt podczas UDS zapowiedziano nowości jakie mają się pojawić w bibliotece Qt 5. Qt 5 ma wykorzystywać moc kart graficznych, a interfejsy aplikacji będzie można projektować szybciej i wygodniej w językach QML oraz JavaScript. Pojawi się również obsługa nowego serwera graficznego Wayland, który ma pojawić się w przyszłych wydaniach Ubuntu. Szerzej o Qt 5 można przeczytać na blogu Nokii. Stabilna wersja ma pojawić się już w 2012 roku, a pierwsza wersja beta ma zostać wydana pod koniec tego roku.

r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (44)  

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
molexor | 10.05.2011 14:18#1

News troche jak "Nowe okna i mięso" - trochę o QT , trochę o Ubuntu - lepiej chyba było rozbić na dwa. QT 4.5 nie moge się doczekać. Super biblioteka

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Garhuy | 10.05.2011 14:19#2

"Zadaniem Unity 2D jest umożliwienie pracy użytkownikowi korzystającemu ze starszych komputerów, gdzie akceleracja nie jest możliwa. Zmiany dosięgną samo Unity 2D. Dotychczas środowisko oparte było o menedżera okien Metacity, ale zostanie ono przeniesione do Compiza."

Idiotyzm, jak Unity2D ma działać na komputerach bez akceleracji, skoro będzie oparte na Compizie? Od tego jest już zwykłe Unity. Nie widzę przyszłości dla Unity2D.

Avatar
Nobady.07 (niezalogowany) | 10.05.2011 14:23#3

@molexor QT już jest w wersji 4.7.3

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
kozodoj | 10.05.2011 14:29#4

Może o Unity 3d chodzi, bo 2d to bezsens, zgadzam się. Podejrzewam, że to literówka.

Avatar
p4w3l (niezalogowany) | 10.05.2011 14:34#5

"Zmiany dosięgną samo Unity 2D"
Drobny błąd. Powinno być "samego".
Pozdrawiam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
autumnlover | 10.05.2011 14:36#6

jedyne co mi się w nowym interfejsie podoba to przeniesienie menu aktywnego programu (niektórych z nich - chyba?) na górę ekranu. W zamyśle to plagiat z maka ale dla mnie to raczej smaczek amigowy :)

Brakuje możliwości dodania klasycznego menu. Microsoft "na siłę" zabrał klasyczne menu z Win7 to zaraz pojawiło się darmowe rozwiązanie "Classic Shell" - które zainstalowałem w komputerze tego samego dnia w którym zielone pudełko z siódemką trafiło pod mój dach.

Z tym że dla ułamka promila użytkowników PC nikt nie będzie tworzył "classic shella" dla Ubuntu. Strzał w stopę - zarówno w wykonaniu deweloperów Ubuntu jak i deweloperów GNOME (ale to drugie to już trochę inna sprawa)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomick (redakcja) | 10.05.2011 14:37#7

@Garhuy: Compiz ma możliwość działania w takich środowiskach, choć nie jest to eksponowana funkcja - wymaga ona troszkę dopracowania ze strony programistów jeszcze.

@molexor: wszystko jest związane z Ubuntu Developer Summit na którym omawiane jest dosłownie wszystko - my wybieramy najciekawsze rzeczy. Zazwyczaj piętnastu salach konferencyjnych od rana do późnego popołudnia poruszanych jest wiele tematów.

@p4w3l, @szpak: dzięki, poprawione :)

Avatar
szpak (niezalogowany) | 10.05.2011 14:51#8

Panie autorze. Nie Clutter, a Mutter. Clutter nie jest menedżerem okien.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sokoleokopr | 10.05.2011 14:59#9

Koledzy, ja akurat ze zmian w Ubku jestem zadowolony - interfejs Unity bardzo fajny na lapku, nawet blondynka sobie poradzi - zintegrowali górną listwę z menu wszystkich aplikacji (jak w amidze) wszystko idzie po mojej myśli, zresztą moje opinie i sugestie zawsze były słuszne i trafne.

A najlepsze to poprawa zależności, aczkolwiek jeszcze kuleje ale jest o niebo lepiej (oby w końcu jak coś jest na Ubuntu 9,04 to działa na 11,10 - tego brakuje).

Postęp kopiowania powinien być scalony z unity jak w windowsie to samo audio player, a pod prawym przyciskiem myszy dostęp do opcji Grafiki i opcji systemowych i kilka jeszcze innych.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemo_li | 10.05.2011 14:59#10

@kozodoj @Garhuy
Nop. Compiz może działać bez OpenGL-a. Wystarczy włączyć inny back-end.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
edelmann | 10.05.2011 15:23#11

Testuję nowego Ubuntu jak tylko wyszedł, naprawdę fajny, ale na lapku Acer, zawiesza się połączenie internetowe co jakiś czas, mam nadzieje że to naprawią, i może jakieś sterowniki do kamerki wbudowanej w laptopy Acer, za cho...re kamerka (Crystal Eye - chyba tak się nazywa) nie może zadziałać, pozatym bajka, mnie by pasowało aby zamsiat Unity 2d był na dole okna Dock w #D tak jak w Macu - tzn mam zainstalowany jeden fajny dock, ale wolałbym go zamiast Unity 2D .

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n33trox | 10.05.2011 15:26#12

Czarno widzę swoją przyszłość na Linuksie. Nie potrafię korzystać z innego Linuksa niż Ubuntu, ale po premierze 11.04 mam mieszane uczucia... 10.04 było super, do niedawna na nim pracowałem. 10.10 - do kitu. Pewne programy mi na nim nie działały, nie wiem czemu. 11.04 jest super, ale dopiero po przełączeniu na klasyczny interfejs.

To całe Unity strasznie spowalnia mi pracę. Było dobrze do tej pory, a tu nagle kombinują. Muszą coś z tym interfejsem zrobić. Ja rozumiem, że on ma przyciągnąć swoją prostotą i łatwością nowych userów ale, na litość Boską, niech też pomyślą o tych, którzy chcą coś na komputerze robić, a nie tylko podziwiać widoki. Praca na wielu oknach jest kłopotliwa, trzeba zmieniać swoje przyzwyczajenia itd. A tu się człowiek dowiaduje, że Gnome w ogóle wyleci z Ubuntu. No to kaplica.

Ostatnio bawiłem się Fedorą 15 z Gnome 3 - no comment. To jest jakiś żart. Wiązałem spore nadzieje z tym środowiskiem, ale po premierze 3... no cóż, zawiodłem się. Tutaj też muszą solidnie popracować.

Zarówno twórcy Ubuntu powinni dopracować i ulepszyć to swoje Unity, jeśli ma się stać jedynym GUI, jak i twórcy Gnome 3 muszą coś z nim zrobić, ponieważ w takiej formie nie wyobrażam sobie w ogóle przyszłości tego środowiska.

Przerażony zaistniałą sytuacją, pomyślałem, że spróbuję się przełączyć na KDE. Zainstalowałem Kubuntu 11.04... i męczyłem się z nim jeden dzień. Choćby nie wiem co, nie przesiądę się na KDE, nie ma opcji. Wygląda pięknie, ale moje przyzwyczajenia z Windows i Gnome 2 robią swoje. Opcje, które powinny być domyślnie odpalone tu są wyłączone, a co gorsza ich włącznika trzeba szukać... nie wiem gdzie. Takie podstawy ułatwiające pracę, tu ich po prostu nie ma.

Także myślę, że albo pozostanie mi Xfce, LXDE, albo po prostu Linux pójdzie w odstawkę :( A tego bym nie chciał.

Avatar
ubu (niezalogowany) | 10.05.2011 15:32#13

jestem użytkownikiem Ubuntu - i te zmiany nic a nic mi się niestety nie podobają - Linux ma być stabilny z założenia a gdzie tu kurna stabilność .............

Avatar
debian user (niezalogowany) | 10.05.2011 16:06#14

re n33trox

Zainstaluj sobie Linux Minta. Jak długo byłeś na Ubuntu to nawet nie zauważ różnicy w "klawiszologii"
W mincie nie ma udziwnień typu Unity.
LXDE z Minta możesz sobie zainstalować .

Avatar
kozlak (niezalogowany) | 10.05.2011 16:15#15

Linux jest stabilny. Ubuntu to tylko jedna z dystrybucji. Średnio udana, ale ma dobry PR.

Avatar
notgnucy (niezalogowany) | 10.05.2011 16:30#16

Co do okien modalnych, to chyba efekt końcowy będzie taki sam, jak w przypadku GNOME 3.

Avatar
Ktosios (niezalogowany) | 10.05.2011 16:34#17

Ciekawe kiedy poprawią problem z carshem przy bootowaniu z płyty na niektórych komputerach, który pojawił się od wersji 10.10.

Avatar
peter. (niezalogowany) | 10.05.2011 16:46#18

Dopóki ktoś nie powie DOŚĆ i nie zakończy tych durnych eksperymentów z UI, rozwalających całe UX co wydanie, dopóty Linuks nie będzie systemem do domu. Amen.

Avatar
bisfhcrew (niezalogowany) | 10.05.2011 16:53#19

Też jestem niezadowolony z ostatnich zmian.
Kiedyś wędrowałem między różnymi wersjami linuxa, aż trafiłem na Ubuntu. Od ładnych kilku poprzednich wersji pracuje na tym systemie i po ostatniej aktualizacji do 11.04 stwierdziłem ze muszę na nowo szukać dobrej dystrybucji.

Kto wie.. może tym razem wybiorę knoppix'a :) Miałem kiedyś wersję 5.0, zobaczymy co się zmieniło.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
sunbeam96 | 10.05.2011 17:11#20

Jeszcze tylko brakuje Waylanda zamiast X11 :)

Avatar
Domker _ (niezalogowany) | 10.05.2011 17:50#21

Wayland wymaga jeszcze wielu dopracowań. Nie wyobrażam sobie na najbliższym czasie, żeby mógł zastąpić X11.
Kluczową rolę odgrywają tutaj producenci kart graficznych, bez bliższej współpracy nie sądzę żeby Wayland spełnił swoją rolę choćby dostatecznie.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 10.05.2011 18:40#22

@sunbeam96:
Robiąc Ubuntu Waylandem odcięli by się od wszystkich posiadfaczy kart nVidia.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
molexor | 10.05.2011 19:05#23

chodziło mi oczywiście o qt 5 , a nie 4.5 :)

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
.slaw | 10.05.2011 19:15#24

Moim zdaniem w bardzo dobrym kierunku idzie Ubuntu. Już się przyzwyczaiłem do Unity i nie mam z nim i całym 11.04 problemów.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Kojot | 10.05.2011 19:27#25

Deweloperzy Ubuntu trochę przesadzają ze zmianą wyglądu interfejsu w każdej nowej dystrybucji.
Nie mają żadnego długodystansowego założenia, kierunku w którym chcieliby rozwijać system i jego interfejs.
Mam wrażenie, że dystrybucje kierowane są tak, że zbiera się po prostu listę różnych pomysłów na interfejs i wybiera taki, który wygląda "najfajniej", bez względu na to co było wcześniej i co planuje się w przyszłości.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
n33trox | 10.05.2011 20:08#26

@debian user
Miałem kiedyś Minta i w zasadzie to to samo co ubuntu, także nie ma problemu póki co. Natomiast przeraża mnie trochę fakt, że prędzej czy później Gnome 3 w tym Mincie się znajdzie, a wtedy będzie cienko. W Ubuntu Unity, a w Mint Gnome 3. Support do Gnome 2 się zakończy i po prostu Gnome 3 stanie się koniecznością, albo pozostanie na uboższych Xfce/LXDE/fluxbox/innych mało znanych.

Avatar
Mariusz2 (niezalogowany) | 10.05.2011 20:25#27

Ubuntu jest ok, ale nie ze starym GNOME, ani Unity. Polecam doinstalowanie środowiska KDE. Byłem zaskoczony stabilnością, płynnością animacji i wyglądem... KDE jak dla mnie to najlepiej wyglądające środowisko graficzne, do tego pracuje się na nim tak samo dobrze jak na windowsie. Polecam.

Avatar
bobik2 (niezalogowany) | 10.05.2011 21:12#28

po co te jojczenia? Nie podoba się komuś Gnome, przechodzi na KDE czy coś lżejszego. Nikt nikogo nie zmusza do gnome 3, 2. Nie musimy za to płacić a zawsze jednym wpisem w terminalu zmienić /lub zainstalować równolegle/ inną nakładkę. Unity niech się rozwija. Ja zostanę przy gnome 2 bo się przyzwyczaiłam a że jestem leniwy..... Z tego też powodu siedzę na Mincie mimo że mam Windowsa 7.

Avatar
swietlik76 (niezalogowany) | 10.05.2011 21:24#29

@n33trox: w gnome 3 oprocz gnome shell jest tryb classic, ktory tylko nieznacznie rozni sie od gnome 2

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 10.05.2011 21:24#30

Od zawsze używałem Gnome , obecnie częściej Unity które bardzo mi się podoba. Ubuntu 11.04 działa u mnie bez zarzutu. Wszystko jest tu proste jak konstrukcja cepa. Oczywiście zawsze znajdą się marudy którym nic nie pasuje , a wszystko idzie w złym kierunku. Jeszcze się taki nie narodził co by wszystkim dogodził. Na szczęście jest Windows. Tam wszystko chodzi jak lalunia po ulicy.

Avatar
Bloom (niezalogowany) | 10.05.2011 21:35#31

Widzę tu parę krytycznych głosów. Przyznam, że aż strach się bać. Używam głównie Ubu 10.04 i podoba mi się jaki jest... Nie mam nic przeciw zmianom, ale dlaczego nie dać ludziom wyboru? Linux zawsze wiązał się z wolnym wyborem. Dlaczego sam nie mogę wybrać, jakie chcę przyciski na górnej belce okna, gdzie chcę mieć panel... Ja chcę Linuksa, a nie Maca, ani Windows.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
ebrato | 10.05.2011 21:41#32

coś nie jestem przekonany co do kierunku tych zmian, udziwniają zamiast jeszcze poprawić to co jest dobre, takie zmienianie wszystkiego na siłę, a lata przyzwyczajeń i tak zweryfikują intuicyjność

Avatar
Ocochodzi (niezalogowany) | 11.05.2011 0:16#33

Zmian nie będzie Canonical nadal próbuje przepchnąć Unity, tym razem z QT czy Ubuntu zmieni się w system dla smart-fonów nowy Android?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
tomimaki | 11.05.2011 1:14#34

@sokoleokoprorok
"zresztą moje opinie i sugestie zawsze były słuszne i trafne."
Tak, oczywiście, a świstak siedzi i na to: niemożliwe.

@notgnucy
"Co do okien modalnych, to chyba efekt końcowy będzie taki sam, jak w przypadku GNOME 3."
To znaczy jaki? Nie jestem zbytnio w temacie, więc się pytam.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 11.05.2011 1:18#35

Jest wiele innych srodowisk oraz menadzerow okien wiec mozna bez bolu zapomniec o unity ;]

Avatar
Feyd (niezalogowany) | 11.05.2011 6:52#36

uczcie sie linuksiarze, ani jednego trollowatego komentrza uzytkownikow windowsa. Gdyby to byl artykul o WM7 to komenarzy na temat beznadziejnosci tego systemu byloby juz ze trzydziesci.

Avatar
luka j23 (niezalogowany) | 11.05.2011 7:35#37

Będą tak poprawiać tą beta następne 10 lat i dalej linux będzie do bani jak był.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Garhuy | 11.05.2011 7:51#38

@Kojot
Mylisz się, Canonical ma wiele planów co do nowego środowiska i z pewnością myśli przyszłościowo.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Powerfeniks | 11.05.2011 12:05#39

Dlaczego ktos wpuszcza psy microsoftu do baru dla ludzi? ;]

Avatar
M. G. (niezalogowany) | 11.05.2011 12:31#40

"Zadaniem Unity 2D jest umożliwienie pracy użytkownikowi korzystającemu ze starszych komputerów, gdzie akceleracja nie jest możliwa." Zamiast popracować nad umożliwieniem akceleracji 3D lepiej powiedzieć, że jest nie możliwa i wcisnąć gorszy zamiennik. Czy naprawdę ATI Radeon 9250 nie ma takiej akceleracji? Jeśli nie to dlaczego nie mam problemu z grami 3D?

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
Krysban | 11.05.2011 13:57#42

@n33trox

Zainstaluj sobie Debiana i Twoje problemy prysną jak banka mydlana. Będziesz tam miał GNOME 2 które jest dopracowane i bardzo stabilne. W Debianie GNOME 3 pojawi się wtedy gdy deweloperzy uznają że jest na tyle dopracowane że można je umieścić w dystrybucji. Tu priorytetem jest stabilność i bezpieczeństwo a nie kulejące nowinki. Jeżeli chcesz koniecznie zostać przy Ubuntu to radzę używać TYLKO wersji LTS bo to są wersje produkcyjne czytaj dopracowane i z długim wsparciem. Wersje pomiędzy wydaniami LTS są eksperymentalne czytaj kulawe. Debian nie jest taki straszny jak go malują lecz po prostu wymaga więcej wiedzy. Parwidłowo skonfigurowany działa niezawodnie.

@ubu

,,jestem użytkownikiem Ubuntu - i te zmiany nic a nic mi się niestety nie podobają - Linux ma być stabilny z założenia a gdzie tu kurna stabilność,,

jak wyżej do @n33trox

@sokoleokopr

Ty jak zwykle swoje. Wywalić konsolę, zlikwidować zależności itp. a najlepiej żeby wszystko było jak w windows. Człowieku to jest linux a nie winda i niech tak zostanie a jak komu się to nie podoba to nie musi go używać i tyle.
Co do Ubuntu to nie każdemu te nowinki od Canonical pasują i Twoje narcyzowe pochwały tego nie zmienią a ja i tak pozostanę na Debianie i upodobnianie Ubuntu czy jakiejkolwiek dystrybucji do Maca czy Windows tego też nie nie zmieni.

,,jak coś jest na Ubuntu 9,04 to żeby działało na 11,10 - tego brakuje,,

A na jaką cholerę ma działać przecież są nowsze wersje tych programów które masz na myśli. Idąc Twoim tokiem myślenia wszystko co jest na WinXP powinno działać na Win7 a przecież tak nie jest. Bzdury waść piszesz.

AvatarUżytkownik jest nieaktywny
przemek1234 | 13.05.2011 15:58#43

@M.G.:
Ta karta ma akcelerację OpenGL w wersji max. 1.3, Unity natomiast wymaga wersji 1.4.

Avatar
Anonim (niezalogowany) | 31.08.2011 21:12#44

Czy unity2d pójdzie na sempronie 2200 i 700MB ramu grafika zintegrowania KM400??

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Test: PocketBook Pro 612

Biblioteka w kieszeni
Huawei E583C

Test przenośnego routera 3G
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av