r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Apki na iOS-a coraz tłustsze od wprowadzenia nowego Xcode

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Niedawno narzekaliśmy na pamięciożerność aplikacji do regulowania jasności ekranu, która po uruchomieniu potrafiła pochłonąć nawet 300 MB RAM. Nie tylko apetyt na pamięć operacyjną rośnie. Użytkownicy iOS-a skarżą się ostatnio na rosnące rozmiary samych aplikacji, co szczególnie dotkliwe jest na tych iUrządzeniach, które pamięci masowej mają mało, a więc modelach 16 i 32 GB.

Dlaczego klient poczty Gmail na iOS-a po ostatnich aktualizacjach „waży” 225 megabajtów? To rozmiar absurdalny, jeśli uświadomimy sobie, że na linuksowym desktopie paczka instalacyjna lekkiego klienta poczty sylpheed zajmuje 734 KB, a ogromnie rozbudowanego Thunderbirda około 35 MB? Nie tylko Google jest tu podejrzane. Po ostatniej aktualizacji, klient microsoftowej usługi OneDrive ma jedyne 200 MB, podczas gdy jego odpowiednik na Windowsa – około 20 MB. Czy na iOS-ie bajty mają teraz więcej bitów, czy co?

Zanim zaczniemy narzekać na niekompetencję Google’a czy Microsoftu, warto jednak zapoznać się z niedawnym zgłoszeniem błędu w serwisie OpenRadar.me. Dotyczy on środowiska deweloperskiego Xcode, a więc podstawowego dla systemów operacyjnych Apple. Ktoś skompilował na iOS-a bazodanowy framework Realm za pomocą wydanego w grudniu zeszłego roku Xcode 8.2. Plik wynikowy, z bitkodem (czyli postacią pośrednią skompilowanej binarki) zajmował 55 MB.

r   e   k   l   a   m   a

Zrobienie tego samego w najnowszym Xcode 8.3 (wspierającym m.in. najnowszego iOS-a 10.3) daje w efekcie plik wynikowy mający 158 MB – niemal trzykrotnie więcej. Analiza pokazała, że w największym stopniu urósł sam bitkod, zajmuje obecnie około 70 MB. Jasne, bitkod nie jest efektywnym formatem pod względem objętości, on ma być najbardziej efektywnym formatem do transkompilacji – ale czy ma być aż tak nieefektywny?

Podobno te zmiany rozmiaru bitkodu nie mają nie mieć wpływu na rozmiar aplikacji do pobrania z AppStore, ale pojawiają się zupełnie odmienne opinie. Na Hacker News jeden z użytkowników zaprezentował rozmiary binarek jego aplikacji, skompilowanej pod Xcode 8.3. Wcześniej pod Xcode 8.2.1 miały one wynosić po około 60 MB. To, że coś jest nie tak, widać też najlepiej po rozmiarach plików .ipa, czyli paczek instalacyjnych dla iUrządzeń poddanych jailbreakowi. Paczka z Gmailem ma mieć 215 MB, z czego 134 MB zajmuje jeden binarny blob.

Nie wiemy, co Apple robi tak rozdymając aplikacje mobilne, ale wniosek póki co można mieć jeden: gigabajt pamięci masowej na iPhonie to mniej niż niż gigabajt pamięci masowej na Androidzie. Paczki .apk nie są tak rozdęte. Jeden z programistów udzielający się we wspomnianym wątku na Hacker News pisze, że ich aplikacja do streamingu muzyki na iOS-ie zabiera 35 MB. Na Androidzie zabierała 14 MB, ostatnio udało się ją zmniejszyć do 10 MB.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   

Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.