Google zmienia wygląd swoich aplikacji – Material Design „cały na biało”

Strona główna Aktualności

O autorze

Już w lutym stało się jasne, że pierwsza odsłona języka wzornictwa Material przechodzi do historii. Wszystkie wydane od tego czasu aplikacje Google, np. nowe Wiadomości Google czy Obiektyw Google, hołdują nowej odsłonie Material Design, nazywanej po prostu Material Design 2. To jednak dopiero skromne początki: wkrótce spore zmiany pojawią się we wszystkich najważniejszych aplikacjach Google.

Pierwsze kroki korporacja stawiała dość nieśmiało, jednak ciepłe przyjęcie minimalistycznych interfejsów z nowym fontem, dużymi elementami interaktywnymi i obsługą gestami zachęciło do dalszego rozwoju. Największym wyróżnikiem nowego podejścia jest jednak polityka wykorzystywania wyrazistych kolorów w zasadzie na wyłączność kluczowych elementów nawigacyjnych, tła zaś są na ogół śnieżnobiałe i pozbawione deseni.

Wkrótce właśnie w ten sposób prezentować się będzie Gmail (koniec z wyrazistym czerwonym paskiem w górnej części interfejsu!), Zdjęcia Google, Dysk Google, Mapy Google, a nawet Gboard! Takimi informacjami podzielił się Nicolo Bianchino, który wraz z Adamem Grabowskim opracowali we współpracy z Google kompletne wytyczne dla Material Design 2 oraz nowe animacje i interfejsy. Oryginalny filmik zniknął już z Vimeo, co sugeruje spóźnioną interwencję Google.

Zmiany są spore i nie dotyczą wyłącznie estetyki, ale przede wszystkim ergonomii interfejsów i szeroko pojętego User Experience. Jak widać na udostępnionych przez duet grafików materiałach, zredukowana zostanie liczba scenariuszy, w których wykorzystywany będzie nagminny w Material Design 1 przycisk interakcji w prawym dolnym rogu ekranu. Częściej będziemy natomiast korzystać z gestów, jak to ma miejsce choćby w najnowszej wersji Map Google.

Niestety, jak dotąd brakuje informacji na temat daty premiery kolejnych nowych wersji aplikacji. Nie należy jednak oczekiwać, że Google zmieni interfejsy wszystkich programów z dnia na dzień: jak pokazują eksperymenty z Material Design 2 w Google Chrome, czekają nas raczej miesiące testów A/B, dzięki którym to użytkownicy wybiorą lepsze dla nich rozwiązania.

© dobreprogramy