r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Linux na PlayStation 4: działa już Steam z grami, a nawet nowe API Vulkan

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Otwiera się ciekawa perspektywa dla niezależnego od Sony grania na PlayStation 4. Hakerzy z zespołu fail0verflow pokazali podczas grudniowego, 33. Chaos Communications Congress w Berlinie swoje osiągnięcia w dziedzinie uruchamiania Linuksa na tej konsoli, z wykorzystaniem sztuczki pozwalającej na wstrzyknięcie kodu w kernel PS4. A jest się czym chwalić. Doszliśmy do etapu, w którym śmiało można zamienić PlayStation 4 w linuksową Steam Machine, uruchamiając na niej większość nowych gier, a nawet dema technologiczne dla interfejsu grafiki Vulkan.

Rok temu na 32. konferencji Chaos Communications Congress hakerzy z grupy fail0verflow jako pierwsi pokazali Linuksa uruchomionego na PS4.Wykorzystano wówczas pewną lukę w mechanizmie izolacji procesów jail systemu FreeBSD, będącego podstawą dla systemu Orbis japońskiej konsoli – kod wywołano przez silnik renderowania stron internetowych WebKit. Do tego doszły binarne zrzuty kernela systemu przez atak man-in-the-middle na szynę PCIe i wykorzystanie narzędzi do odwrotnej inżynierii Radeona. Pozwoliło to lepiej poznać architekturę tej maszyny, bardzo osobliwą pod wieloma względami – to wcale nie był zwykły pecet x86 wciśnięty w małą obudowę.

r   e   k   l   a   m   a

Te 12 miesięcy było bardzo owocne. Udało się uruchomić grafikę 3D, dopracować wiele sterowników, napisać nowe sterowniki tam gdzie ich brakowało, w efekcie powstała całkiem stabilna i używalna wersja Linuksa, wykorzystująca kernel w wersji 4.9, oczywiście z licznymi łatkami. Można na niej uruchomić klienta Steam, a przez niego wiele linuksowych gier, takich jak np. Portal 2. Nieźle działa nawet Dolphin, czyli emulator Nintendo.– i to mimo tego, że PS4 ze swoimi ośmioma słabymi rdzeniami CPU to trudny cel dla pecetowego oprogramowania, zwykle optymalizowanego dla jednego czy dwóch wydajnych rdzeni CPU.

Hakerzy grupy pracują obecnie nad zarządzaniem wydajnością (nie działa poprawnie skalowanie częstotliwości CPU, GPU też nie może osiągnąć maksymalnej wydajności) oraz energią i systemem chłodzenia. Zapowiadają też wsparcie dla nowej wersji konsoli, PS4 Pro. Ostatnio jednak udało się osiągnąć niespodziewany postęp, za sprawą którego uruchamianie Linuksa na PS4 stało się znacznie bardziej interesujące.

Otóż z nowym Linuksem 4.10 (w wersji RC2, finalnej wersji jeszcze nie ma) uruchomiono sterowniki AMDGPU-PRO 16.50, a wraz z nimi standardowe dema niskopoziomowego interfejsu grafiki Vulkan oraz wspomniany emulator Dolphin, z jego backendem na Vulkana. To oczywiście duży wzrost wydajności, ale też przełamanie technicznego ograniczenia poprzednich sterowników. Jak wyjaśnia Hector Martin z fail0verflow, to wynik odkrycia w kodzie odniesień do rejestrów architektury Bonaire GPU: po modyfikacji nowego firmware, udało się te nowe sterowniki uruchomić.

Ile czasu zajmie stworzenie niezależnego, dopracowanego „SteamOS-a” dla PlayStation 4? Sytuacja nie jest oczywista. Martin pokazał działającego Gentoo Linuksa z pulpitem Xfce na swoim PS4, ale to jest jego PS4. Hakerzy nie chcą podzielić się wiedzą o wykorzystywanych exploitach, oficjalnym tłumaczeniem jest oczywiście to, że nie chcą przyczyniać się do piractwa na konsoli Sony. Udostępnili opracowany przez siebie linuksowy kod w repozytoriach grupy przechowywanych na GitHubie – ale bez „jailbreaka” niczego z nim nie zrobimy. Twierdzą za to, że wielu ludzi jest w stanie samodzielnie zrobić sobie exploity na PS4, oni zostawiają tę kwestię społeczności. Sami gotowi są pomóc każdemu, kto chciałby pomóc w ulepszaniu Linuksa na tej konsoli.

Zainteresowanych śledzeniem postępów w hackowaniu PlayStation 4 zapraszamy na PS4 Developer Wiki. Minie pewnie jednak jeszcze kilka lat, zanim doczekamy się równie kwitnącej sceny PS4, jak to jest w wypadku poprzednich PlayStation.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.