Volkswagen i NVIDIA: nowy „Ogórek” początkiem motoryzacyjnej rewolucji

Volkswagen i NVIDIA: nowy „Ogórek” początkiem motoryzacyjnej rewolucji

Volkswagen i NVIDIA: nowy „Ogórek” początkiem motoryzacyjnej rewolucji
09.01.2018 14:14, aktualizacja: 14.02.2018 15:31

Kompaktowy, cieszący się dużą popularnością nowy Volkswagen Golf przekonał nas, że producent z Wolfsburga już teraz tworzy samochody wyposażone w zaawansowane oprogramowanie wspomagające kierowce. Plany są jednak znacznie bardziej ambitne – Volkswagen będzie pracował nad autonomicznymi pojazdami razem z Nvidią.

Motoryzacja zmienia się na naszych oczach – już teraz nawet Golf potrafi sam zaparkować, trzymać się pasów i zachowywać odpowiednią odległość od innych pojazdów. Do zadań kierowcy wciąż należy nadzorowanie systemów, które obecnie określa się mianem wspomagających człowieka. To jednak dopiero początek rewolucji – Volkswagen i NVIDIA przedstawiły na CES wizję, która pokazuje wpływ sztucznej inteligencji na rozwój nowej generacji samochodów. Warto zaznaczyć, że wizja jest już wdrażana, a jej efekty będziemy mogli odczuć szybciej niż się tego spodziewamy.

Obraz

Volkswagen przedstawił I.D. BUZZ – nową, studyjną wersję swojego kultowego microbusa, która pod względem technicznym niewiele ma wspólnego ze słynnym „Ogórkiem”. Nowy pojazd napędzany jest energią elektryczną i został wyposażony w zaawansowane oprogramowanie, którego działanie odczujemy zarówno we wnętrzu, jak i podczas autonomicznej jazdy. Herbert Diess, prezes zarządu marki Volkswagen, nie kryje swojego podekscytowania – Autonomiczna, bezemisyjna jazda pojazdami komunikującymi się między sobą i z otoczeniem nie będzie możliwa bez postępu w zakresie sztucznej inteligencji oraz technologii głębokiego uczenia.

W I.D. BUZZ znajdziemy tzw. inteligentnego kierowcę, czyli zestaw systemów asystujących działających w oparciu o informacje zebrane przez czujniki znajdujące się we wnętrzu auta oraz w jego otoczeniu. Co ważne, na kolejne ulepszenia systemów nie będziemy musieli czekać do premiery nowych samochodów czy do tzw. facelifitngów. Systemy będą doskonalone cały czas przez cykl życia określony przez producenta samochodu. Podobnie jak samochody Tesla, będą one otrzymywać aktualizacje oprogramowania, usprawniające funkcjonowanie już dostępnych systemów, jak i wprowadzające nowe funkcje.

Obraz

Kolejnym krokiem, mającym usunąć kierownicę z samochodu, będzie wykorzystanie głębokiego uczenia. Samochód przyszłości (już tej niedalekiej) na podstawie analizy dotychczas zebranych danych będzie sam potrafił precyzyjnie oceniać sytuacje na drodze i analizować zachowanie innych uczestników ruchu. Dziś za decyzję wciąż odpowiada człowiek, który jest tylko wspomagany przez komputer, ale w przyszłości, to komputer, bez naszego udziału, podejmie decyzję.

Technologią, którą możemy najszybciej zobaczyć w nowych Volkswagenach, jest obiecująca NVIDIA DRIVE IX Inteligent Experience Platform. Jest ona w stanie rozpoznać twarz użytkownika i wówczas otworzyć samochód, wysyłać sygnały ostrzegawcze dla rowerzystów, wprowadzać nowe ustawienia wnętrza auta przy pomocy gestów i poleceń głosowych, a nawet śledzić wzrok kierowcy, by przedstawić mu sygnały ostrzegawcze, gdy w danej chwili koncentruje się na czymś innym.

Obraz

Jak już wspomnieliśmy – przyszłość i nowa motoryzacja najdzie szybciej niż się spodziewamy. I.D. BUZZ to model należący do rodziny I.D., która w 2020 roku zapoczątkuje ofensywę Volkswagena w dziedzinie samochodów elektrycznych. Nowa rodzina będzie też stopniowo przystosowywana do jazdy autonomicznej. Trzeba przyznać, że cel całego przedsięwzięcia jest ambitny – Volkswagen chce zająć wiodącą pozycję w dziedzinie produkcji samochodów elektrycznych. W związku z tym do 2025 roku marka wprowadzi na rynek ponad 20 modeli wyposażonych w napęd wyłącznie elektryczny.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (28)