Spoofing telefoniczny. Przekręt, po którym znikają pieniądze

Spoofing telefoniczny. Przekręt, po którym znikają pieniądze13.08.2023 18:18
Spoofing telefoniczny
Źródło zdjęć: © dobreprogramy.pl | Oskar Ziomek

Spoofing telefoniczny to jedna z najbardziej powszechnych form oszustw, które mogą być trudne do wykrycia. Oszust, który wykonuje taki atak, dzwoni z numeru telefonu, który nie jest jego własnym, a ofiara nie zawsze jest w stanie zrozumieć, z kim faktycznie rozmawia. Jest to zagrożenie, o którym warto wiedzieć.

Spoofing telefoniczny polega na tym, że osoba dzwoniąca podszywa się pod inny numer telefonu, aby móc dzwonić z niego do potencjalnych ofiar i udawać, że jest kimś innym. Technicznie rzecz biorąc, spoofing jest możliwy głównie dzięki technologii VoIP. Dzięki niej, osoba dzwoniąca może ręcznie wprowadzić dowolny numer, który ma się wyświetlić na ekranie telefonu odbiorcy jako numer dzwoniącego.

Jak działa spoofing telefoniczny?

Sam proces zamiany numeru przez osobę dzwoniącą nie jest technicznie zagrożeniem. Jednak konsekwencje takiego działania mogą być poważne. Oszuści, wykorzystując tę technikę, dzwonią do przypadkowych osób, udając pracowników banków.

Przestępcy opowiadają różne historie, mające na celu zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego konta bankowego. Ofiara spoofingu jest przekonana, że rozmawia z infolinią banku, ponieważ taki numer wyświetlił się na ekranie jej telefonu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zazwyczaj bardzo podobny. Oszust próbuje wystraszyć rozmówcę, zmuszając go do działania pod wpływem silnych emocji. Najczęściej informuje go o rzekomym włamaniu na jego konto bankowe i konieczności podjęcia natychmiastowych działań, aby zablokować działania włamywaczy.

W rzeczywistości jednak, nic takiego nie miało miejsca. Jest to jedynie manipulacja, której celem jest zdobycie zdalnego dostępu do smartfona lub komputera ofiary. Najczęściej wykorzystywane do tego celu są aplikacje takie jak TeamViewer lub AnyDesk, które mogą być dobrze znane osobom pracującym zdalnie.

Jak pokazuje praktyka, nawet osoby, które na co dzień są świadome technik stosowanych przez oszustów, pod wpływem emocji mogą być blisko uwierzenia w historię opowiedzianą przez atakującego.

Spoofing telefoniczny - jak uniknąć oszustwa?

Niestety, w praktyce nie da się zablokować ani uniknąć spoofingu telefonicznego, co sprawia, że trudno mówić o jakiejkolwiek prewencji. Odbierając telefon, należy pamiętać, że numer wyświetlający się na ekranie (lub nazwa instytucji, jeśli została wcześniej zapisana w kontaktach) nie gwarantuje, że to właśnie stamtąd ktoś dzwoni.

Aby uniknąć oszustwa, warto uważnie słuchać osoby dzwoniącej i kontrolować swoje emocje. Jeśli rozmówca sugeruje, że pojawił się jakiś problem finansowy związany z kontem bankowym, najrozsądniejszym krokiem będzie rozłączenie się, a następnie samodzielne zadzwonienie do banku, aby zweryfikować sytuację. Tylko wtedy mamy pewność, że rozmawiamy z prawdziwym pracownikiem infolinii banku.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.