Gry pomagają zwalczać fobie...
20.10.2003 15:11
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Ciekawe doświadczenie przeprowadzone przez naukowców zUniwersytetu Quebec wykazało, że zwykłe gry komputerowe mogą byćdoskonałym narzędziem do walki z fobiami. Raport opublikowany w październikowym wydaniu pisma"CyberPsychology and Behavior" dowodzi użyteczności gier wzwalczaniu lęków. Osoby dotknięte arachnofobią, klaustrofobią czylękiem wysokości mogą przezwyciężać swoje obawy w bezpiecznym, wpełni kontrolowanym środowisku za pośrednictwem odpowiedniozmodyfikowanych gier. Pozytywne efekty takich działań są znane odlat, jednak do tej pory wirtualne środowiska terapeutycznepowstawały jako wyspecjalizowane systemy - ich koszt jest bardzowysoki. Badacze z Kanady zaproponowali, by zastąpić jemodyfikacjami istniejących, dostępnych na rynku gier. Naukowcyużyli modyfikacji gry "Half-Life", aby stworzyć środowisko w którymgracze dotknięci arachnofobią byli narażeni na nieustanny kontakt zpająkami. Podobnej kuracji poddano osoby z lękiem wysokości iklaustrofobią - w tym celu użyto innej gry z perspektywypierwszoosobowej, "Unreal Tournament". Za sprawą publikacji,programy TVEGD (therapeutic virtual environment derived fromcomputer games - terapeutyczne środowisko wirtualne oparte na grachkomputerowych) mogą stać się nowym, tanim i efektywnym narzędziemwspomagającym pracę psychologów klinicznych. Kto wie, może jużwkrótce pacjenci będą opuszczać gabinet lekarski bez recepty, za towyposażeni w płytę z grą?