Kolejne modele komputerów Apple trafiają na listę produktów bez wsparcia serwisowego

Apple należy do firm, które dość długo pamiętają o swoich produktach. Owa pamięć wiąże się nie tylko z telefonicznym wsparciem dla użytkownika, kolejnymi wersjami i aktualizacjami systemu operacyjnego, ale także ze wsparciem serwisowym. Co jakiś czas Apple powiększa listę swoich urządzeń, które tracą wsparcie serwisowe. Oznacza to, że użytkownik w przypadku problemów może zwrócić się do serwisu i serwis może wykonywać ze sprzętem czynności serwisowe, jednak nie można już do tych modeli zamawiać nowych części zamiennych, gdyż są one niedostępne.

Apple dokonuje tu kwalifikacji sprzęty na kategorie:

  1. "vintage" (zabytkowe)
  2. "obsolete" (przestarzałe)

W zasadzie dla Europy nie ma to znaczenia, choć warto wyjaśnić te terminy. Produkty sklasyfikowane jako "vintage", to te, które nie są produkowane od minimum pięciu lat, ale nie więcej niż od 7 lat i nie są wspierane przez serwisy niemal na całym świecie poza... Turcją i stanem Kalifornia, o ile tam zostały pierwotnie zakupione.

Produkty ze statusem "obsolete" to takie, których produkcję zakończono przynajmniej od siedmiu lat.Jak wynika z powyższego, Apple nie ma sztywnych zasad co do momentu, kiedy dany produkt trafia na listę sprzętu bez wsparcia serwisowego. Wiąże się to najczęściej z tym, jakie zapasy magazynowe części zamiennych posiada Apple oraz z natężeniem niektórych usterek.


  • Co ciekawe, na dość sporej liście urządzeń, których Apple już nie wspiera, znajdują się wszystkie modele, jakie produkowało Apple, więc można na niej znaleźć... np. Apple II, gdyby ktoś miał wątpliwości, czy z tym komputerem warto, czy nie warto fatygować się do serwisu autoryzowanego.W dniu 1 marca 2018 roku na listę produktów "Obsolete" trafiły:
  • MacBook Pro 15" Mid 2010 (model A1286)
  • MacBook Pro 17" Mid 2010 (model A1297)

Oznacza to, że producent nie może już dostarczać części do tych modeli niezależnie od miejsca ich zakupu.

Bardzo ciekawa sytuacja powstała z modelem iMac 21.5" (model A1311) oraz iMac 27" (model A1312) Mid 2011, które z dniem 1 marca otrzymały statut "vintage". Komputery te tracą wsparcie przez autoryzowane serwisy poza Turcją, Kalifornią i...

Apple wprowadziło tu nowość i pozwoliło serwisować te komputery na terenie USA w takim zakresie, w jakim serwisy będą dysponować częściami zamiennymi lub będą mogły je ewentualnie zamówić z zapasów Apple. Oznacza to, że by może nie wszystkie usterki tych modeli będą mogły być usunięte, jednak niektóre problemy będą mogły być rozwiązane.

Mówi się, że to program pilotażowy i być może w przyszłości Apple nieco zmieni zasady serwisowania swoich produktów w ten sposób, by starsze produkty nie były tak sztywno odcinane od zaplecza serwisowego, a produkty objęte statusem "vintage" lub "obsolete" mogły mieć wsparcie serwisowe w zakresie dostępnych części zamiennych.