Sposób na sprawy urzędowe. Co trzeci Polak wykorzystuje internet

Sposób na sprawy urzędowe. Co trzeci Polak wykorzystuje internet

Dowód osobisty
Dowód osobisty
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Oskar Ziomek
27.09.2023 13:23, aktualizacja: 03.10.2023 09:25

Coraz więcej Polaków korzysta z internetu do załatwiania spraw urzędowych. Statystyki pokazują, że jeden na trzech obywateli wybiera tę formę komunikacji z administracją publiczną. Wśród osób posiadających wyższe wykształcenie, liczba ta jest jeszcze większa i przekracza połowę.

Trend ten jest zdecydowanie zauważalny i z pewnością będzie się utrzymywał, a nawet wzrastał, wraz z dorastaniem kolejnych pokoleń, które od najmłodszych lat korzystają z technologii. Widząc tę tendencję, przedstawiciele sektora publicznego coraz częściej decydują się na wdrażanie nowoczesnych rozwiązań IT.

Aplikacje administracji publicznej, które są przyjazne dla użytkownika i ułatwiają komunikację na linii obywatel – instytucje, stają się kluczowym elementem cyfrowej transformacji sektora. Aby jednak spełniać swoją rolę, muszą działać stabilnie i być szybko dostosowywane do zmieniających się potrzeb użytkowników.

W Polsce, niemal wszyscy użytkownicy Internetu (99 proc.) korzystają z sieci Wi-Fi, za pomocą smartfonów, tabletów czy laptopów. Są oni przyzwyczajeni do aplikacji mobilnych, które są intuicyjne i dostosowane do możliwości dotykowych ekranów. Statystyki pokazują, że 8 na 10 internautów korzysta z usług bankowych online. Użytkownicy oczekują, że łatwość obsługi, znana ze sklepów internetowych czy platform streamingowych, będzie dostępna również w serwisach rządowych.

Aplikacje administracji publicznej, które są przyjazne dla użytkownika i ułatwiają komunikację na linii obywatel – instytucje, stają się kluczowym elementem cyfrowej transformacji sektora. Aby jednak spełniać swoją rolę, muszą działać stabilnie i być szybko dostosowywane do zmieniających się potrzeb użytkowników.

Wojciech WronaDyrektor Sektora Publicznego Red Hat

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Aplikacje dla obywateli mogą nie tylko znacznie usprawnić dostęp do usług publicznych i zwiększyć efektywność administracji, ale też poprawić interakcję między obywatelami a instytucjami publicznymi. Przykładem może być aplikacja mObywatel, która cieszy się ogromną popularnością - liczba pobrań już dawno przekroczyła 10 mln. Pokazuje to, że Polacy oczekują od administracji nadążania za trendami społecznymi i zmianami.

Wyzwania dla świata IT

Podstawowym wyzwaniem, jakie staje przed twórcami aplikacji dla sektora publicznego, jest ich skalowalność. Muszą one być dostępne dla wszystkich obywateli czy danego regionu, a więc dostosowane do dużej liczby użytkowników. Załatwianie spraw urzędowych, takich jak rozliczanie PIT-ów czy składanie podań o zasiłki często jest sezonowe, więc wskazane jest, żeby serwisy rządowe były na to przygotowane. Dlatego coraz częściej sektor publiczny decyduje się na korzystanie z rozwiązań chmurowych.

Centralny Ośrodek Informatyki organizuje w dniach 21-22 października hackathon mHack podczas którego studenci będą mieli za zadanie opracowanie innowacyjnego pomysłu na nową funkcję w aplikacji mObywatel 2.0. Modyfikacje funkcji aplikacji w odpowiedzi na opinie użytkowników to dzisiaj standard w sektorze e-commerce czy bankowości elektronicznej. Dlatego ważne by również serwisy administracji były w stanie szybko wprowadzać zmiany funkcjonalności.

W Polsce cyfryzacja sektora publicznego jest powyżej średniej dla regiony Europy Środkowo-Wschodniej. Aplikacje przyjazne dla obywatela są kluczowym elementem procesu digitalizacji administracji. Rosnąca popularność załatwiania spraw urzędowych przez Internet wymaga wdrażania nowoczesnych rozwiązań IT.

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (14)