Wybierasz się na urlop? Uważaj, łatwo jest się dać oszukać

Wybierasz się na urlop? Uważaj, łatwo jest się dać oszukać

kobieta narty stok narciarski zima sport zimowy
kobieta narty stok narciarski zima sport zimowy
Źródło zdjęć: © Pixabay
07.12.2023 07:14

Nawet organizacja urlopu wiąże się ze sporym ryzykiem. Cyberprzestępcy często wybierają na swoje cele osoby, które szukają okazji na wyjazd. W trzecim kwartale 2023 r. sektor turystyczno-rekreacyjny odnotował średnio 1 tys. ataków cyfrowych na organizację w skali tygodnia.

Jak informuje Check Point Research, w porównaniu rok do roku branża turystyczno-rekreacyjna odnotowała pięcioprocentowy wzrost liczby cyberataków. Hakerzy wzięli na celownik hotele partnerskie Booking.com, przejmując dane gości, a następnie wysyłając do nich spersonalizowane wiadomości phishingowe. Przekonywali oni turystów, że ich rezerwacja zostanie anulowana, jeśli nie prześlą oni pilnie informacji o płatności. Przechwycone dane klientów trafiły na sprzedaż w darknecie.

Nie jest to jednak jedyna technika, którą wykorzystują cyberprzestępcy, celujący w sektor turystyczny. Booking.com od miesięcy interesuje internetowych oszustów. Szukają oni sposobów na to, by skutecznie przechwytywać dane użytkowników. Jeden z nich zaoferował na forum internetowym "ofertę pracy", która polegała na rezerwacji zakwaterowania za pośrednictwem serwisu Booking, a następnie wysłanie do hotelu szkodliwego pliku.

Inna oferta była skierowana do gospodarzy. Mieliby oni podjąć się "poufnego partnerstwa". Nie podano szczegółów dotyczącej tej metody, ale można się domyślać, że chodziło o przekazywanie pozyskanych danych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Cyberprzestępcy czyhają na klientów Booking.com

Jak podaje Check Point Research, cyberprzestępcy oferują w sieci sprzedaż całych zestawów phishingowych, w tym fałszywe witryny, które przejmują dane logowania i przekazują je przestępcom. W sieci znaleziono także zapytanie o usługi programistyczne, które obejmowałyby napisanie programu, którego celem miałoby być tworzenie fałszywych kont gospodarzy i fałszywych obiektów w serwisie Booking.com.

Wszystkie te sposoby na oszustwa zostały opublikowane w sieci w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Przed oszustami powinna strzec się cała branża turystyczna i hotelarska. Ważne jest też, aby to konsumenci byli świadomi zagrożeń i dokładnie sprawdzali publikowane w sieci oferty, zanim zdecydują się przekazać dane gospodarzom obiektów. Przedsiębiorstwa z branży turystycznej powinny z kolei stale pracować nad usprawnianiem swoich zabezpieczeń.

Karol Kołtowski, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)