Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Uzyskanie dofinansowania na otwarcie firmy część 3

Następny etap zmagań z biurokratyczną maszyną w celu uzyskania dofinansowania na otwarcie własnej firmy.

Słowem przypomnienia, staram się o dofinansowanie na otwarcie własnej firmy z Powiatowego Urzędu Pracy. Więcej możecie przeczytać w pierwszej i drugiej części.

Wniosek

Poprzedni wpis zakończyłem na etapie przygotowania wniosku i kosztorysu. Po ostatecznym przejrzeniu i wprowadzeniu ostatnich zmian udałem się na bezpłatne konsultacje do Punktu Wspierania Samozatrudnienia. Około godzinne spotkanie z przedstawicielem punktu zaowocowało w ostatnich poprawkach.

r   e   k   l   a   m   a

Wniosek wraz z mnóstwem załączników złożyłem bez problemów w umówionym wcześniej terminie.

Po około 3 tygodniach na stronie Powiatowego Urzędu Pracy pojawiła się informacja o wynikach. Przy moim nazwisku widniały dwa "TAK", jedno dla spełnienia wszystkich wymogów formalnych, drugie dla przyznania dotacji.

Pojawia się tylko jedno pytanie... Mogłem starać się o kwotę max 21000zł, a wnioskowaną kwotę urząd mógł zmniejszyć nie zgadzając się na pewne zakupy. Po telefonie do urzędu dowiedziałem się że kwoty dofinansowania nie mogą podać mi przez telefon ani nawet osobiście jeśli zjawie się na miejscu. Należy czekać na informację listowną. Zagadka: ile trzeba czekać na list z urzędu na temat decyzji która już została podjęta? 14 dni, bo to maksymalny okres czasu w którym urząd musi mnie poinformować...

Pomijając czas organizacji urzędu wszystko układało się bardzo dobrze, przyznana kwota była bardzo optymistyczna i poprawiająca humor :)

Znów dokumenty...

We wniosku jako zabezpieczenie finansowe wskazałem trzech poręczycieli. Teraz należało uzyskać od każdego z nich zaświadczenie o średnich zarobkach z trzech ostatnich miesięcy, dodatkowo skany ich dowodów oraz ich współmałżonków. Z dwoma osobami nie było problemu, z trzecim który pracuje w międzynarodowej korporacji poszło wolniej... Wystawione zaświadczenie było błędne ponieważ nie posiadało kwoty wynagrodzenia, wystawienie nowego zajęło ponad tydzień co zmusiło mnie na przełożenie spotkania uzupełniającego dokumenty. Po następnych dwóch tygodniach udało złożyć mi się ostatecznie wszystkie dokumenty. Okazało się że jeden z moich poręczycieli uzyskał dosyć fajny przychód i mogłem zrezygnować z jednej osoby co uprościło następne spotkanie.

Podpisanie umowy

Podczas uzupełniania ostatnich dokumentów została wyznaczona data podpisania umowy z PUPem. Po następnych dwóch tygodniach (17.07.13) stawiłem się z moimi dwoma poręczycielami i jedną żoną poręczyciela na ostateczne podpisanie umowy. Cały dokument był przygotowany pod konkretnie moją osobę. Po podpisaniu 3 kopi wraz z poręczycielami STAŁO SIĘ...

Kasa, kasa, kasa!

Zagadka nr 2: Ile trzeba czekać na przelew środków z PUP? 1 dzień, słownie: jeden dzień roboczy.

Następne obowiązki

W ciągu 30 musiałem otworzyć firmę, co uczyniłem i jestem widoczny jako przedsiębiorca w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Dla zainteresowanych nie da się otworzyć firmy w jednym okienku. Ale prawie udało mi się założyć firmę w jeden dzień.

Po złożeniu wniosku w CEIDG musiałem złożyć deklarację VAT-R do urzędu skarbowego informując ich że chcę być VATowcem i rozliczać się na zasadach ogólnych. Mam też obowiązek złożenia ZUS-ZUA do ZUSu oczywiście, ale nie udało mi się tego dokować ponieważ moja firma nie była jeszcze widoczna w systemie u pani Krysi i dopełnienia formalności dokonała moja księgowa.

Zakupy

Aktualnie jestem w trakcie wydawania kasy, co jest oczywiście najbardziej miłym etapem całego przedsięwzięcia.

Po weekendzie składam wniosek o zmianę kosztorysu ze względu na drobne zmiany kwot przeznaczonych na konkretne przedmioty. Na jednych trochę zaoszczędziłem dzięki promocjom a inne niestety podrożały od czasu składania dokumentów np Office.

W ciągu 60 dni muszę rozliczyć się z otrzymanych środków, przedstawić faktury i potwierdzenia zapłaty.

Firma

Jako firma wystawiłem pierwszą fakturę która już została opłacona :) W najbliższym czasie będę współpracował głównie z jedną firmą dzięki czemu mam w miarę stały przychód.

Plan na najbliższy miesiąc to opracowanie całej identyfikacji graficznej firmy, stworzenie strony internetowej i druk wizytówek.

Następnie poinformowanie każdego członka mojej rodziny i każdego znajomego że otworzyłem firmę wraz z przedstawieniem ogólnej oferty.

W międzyczasie robię porządki w moim małym CMSie i dopisuję brakujące moduły, aby mieć gotowe narzędzie dla pierwszych klientów.

Księgowa

Nieocenioną pomocą podczas zakładania firmy była moja księgowa. Ona także otworzyła firmę dzięki dofinansowaniu i bardzo szanuje swoich pierwszych klientów. Pomogła mi w wypełnieniu wszystkich dokumentów do CEIDG, US i ZUSu a także służy radą we wszystkich kwestiach związanych z prowadzeniem firmy.

Dzięki upoważnieniom jakie złożyłem w urzędach może Ona załatwiać w moim imieniu wszelkie sprawy. Zdejmuje to ze mnie obowiązek jeżdżenia i użerania się z paniami Halinkami.

Polecam każdemu taką swoją panią księgową, która zna się na wszystkim. W firmie mojej wielkości cena takich usług to rząd 100-150zł co jest na prawdę małą kwotą. Dzięki Niej nie muszę załatwiać wszystkiego osobiście. Oczywiście atutem jest także znajomość aktualnego prawa, wszelkich przepisów i obowiązków które mnie dotyczą.

Narzędzia/Programy

W chwili obecnej podczas pracy wspomagam się:


  • ifirma - wystawianie faktur,
  • Money Zoom - na razie testowo, do zarządzania finansami.

Mam zamiar korzystać także z Evernote i Dropboxa ale nie miałem czasu sprawdzić licencji ;)

Podsumowanie

Mam nadzieję że PUP zgodzi się na moje korekty w kosztorysie a rozliczenie środków odbędzie się bezproblemowo.

Macie pytania? Zostawcie komentarz.

Może polecanie jakieś programy/usługi przydatne młodej, jednoosobowej firmie?

Pozdrawiam

ziggurad 

inne

Komentarze