Zapytałem Intela, dlaczego robi takie "słabe" układy graficzne. Oto, co odpowiedzieli

Zapytałem Intela, dlaczego robi takie "słabe" układy graficzne. Oto, co odpowiedzieli

Zapytałem Intela, dlaczego robi takie "słabe" układy graficzne. Oto, co odpowiedzieli
Piotr Urbaniak
16.10.2020 15:26

Czy 96 może znaczyć więcej niż np. 512? Jak najbardziej — wszystko zależy od przyjętej nomenklatury, a w tym wypadku Intel jest swoistym rodzynkiem.

Zadam inne pytanie: czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego układy graficzne Intela mają tak mało jednostek wykonawczych na tle konkurencji? Ot, choćby przykład z czasów teraźniejszych, gdy wyposażony w 96 jednostek Iris Xe skutecznie rywalizuje z Radeonem RX Vega 8, legitymującym się 512 jednostkami.

Oczywiście można odpowiedzieć krótko, że wynika to z różnic w architekturze i przyjętym nazewnictwie. I zgoda. Tylko, jaki marketingowiec wyraził w takim razie zgodę, aby tak znacząco odstawać od bezpośredniej konkurencji? Zapytałem o to samego Intela.

– Generalnie korzystamy z innego języka niż konkurencja, ponieważ głównym elementem naszego układu jest EU, czyli jednostka wykonawcza – mówi Kamil Guzik, specjalista ds. technicznych w Intel Client Computing Group. Ale tego akurat mogliśmy się domyśleć sami. Diabeł tkwi w szczegółach, a w tym konkretnym przypadku chodzi o architektoniczne rozumienie jednostki – wyjaśnia przedstawiciel niebieskich i przedstawia niuanse.

To, co nazywamy umownie procesorem strumieniowym—lub w przypadku kart Nvidii procesorem CUDA—mówiąc obrazowo, można rozumieć jako zdolność układu do wykonania jednej operacji arytmetyczno-logicznej w cyklu zegara. Nie jest to też jednoznaczne z fizyczną liczbą ALU, bo te mogą być wieloliniowe lub wielowątkowe, ale działa na wyobraźnię.

Myk polega na tym, że zasoby obliczeniowe można grupować na szereg różnych sposobów, a podejście Intela jest tu diametralnie odmienne od tego, co proponuje konkurencja.

Obraz

Na przykład w GeForce'ach RTX 30 podstawową jednostką strukturalną jest tzw. multiprocesor strumieniujący (Streaming Multiprocessor – SM), który ma de facto cztery relatywnie duże podbloki ALU, zdolne prowadzić operacje na 32 liniach każda. Do tego na każdą ALU przypada 32-wątkowy dyspozytor. To efektywnie pozwala mówić o 128 procesorach CUDA w każdym SM. A koncepcja AMD w samym zamyśle jest bardzo podobna.

Intel tymczasem idzie własną, zupełnie inną ścieżką. – Nasze jednostki wykonawcze są mniejsze i zawierają fizycznie tylko jedną ALU z ośmioma liniami – ujawnia Guzik. – Stąd wiadomo, że chcąc przeliczyć 96 EU w Iris Xe na format bliższy konkurencji, należy wykonać działanie 96 EU x 1 ALU x 8 FP32 = 768 – dodaje.

Jak również udało się dowiedzieć, Intel uważa reprezentowanie swych grafik poprzez fizyczną liczbę jednostek wektorowych za bardziej konkretne. I zmiany tego schematu nie planuje, przynajmniej w kontekście iGPU. – Rozważymy alternatywy, gdy pojawią się nasze karty dedykowane, ale to też nic wiążącego – ucina temat producent.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (77)