Czat RCS nieznanym numerem. Dostajesz 12 godzin

Każdy może dostać wiadomość o rzekomo niedostarczonej paczce z wezwaniem do potwierdzenia adresu w ciągu 12 godzin. To nic innego, jak typowy phishing. Takie wiadomości mogą przybierać formę SMS-ów lub czatów RCS. Nasza czytelniczka dostała podobny komunikat z numeru +92.

Kobieta korzysta ze smartfona
Kobieta korzysta ze smartfona
Źródło zdjęć: © Pixabay
Oskar Ziomek

Do naszej redakcji regularnie trafiają kolejne zgłoszenia, które potwierdzają trwające kampanie fałszywych wiadomości związanych z paczkami. Niedawno opisywaliśmy przypadek naszej czytelniczki, która otrzymała taką wiadomość z numeru +992. Kolejny przykład potwierdza, że analogiczne kampanie realizowane są w różny sposób, z wykorzystaniem wielu numerów telefonów. W najnowszym przypadku fałszywy komunikat to czat RCS rozpoczęty przez nieznany numer z kierunkowym +92.

Treść jest jednak typowa i każdy, kto śledzi choćby pobieżnie temat cyberbezpieczeństwa powinien rozpoznać, że to podstęp. Jak w typowym SMS-ie o paczce, nadawca sugeruje, że adresowana do odbiorcy paczka dotarła do magazynu i nie mogła zostać dostarczona z powodu niekompletnego adresu. Jego uzupełnienie ma być możliwe pod podanym linkiem rzekomo tylko w ciągu 12 godzin. To oczywiście zmyślona historia - żadna paczka z błędnym adresem w praktyce nie została wysłana. W tym przypadku wiadomość nadawana jest z numeru +923313254391.

Fałszywa wiadomość z numeru +92
Fałszywa wiadomość z numeru +92© dobreprogramy

Jeśli przyszła ofiara nie zorientuje się, że to przekręt i odwiedzi podaną stronę, trafi na spreparowaną witrynę z formularzem, gdzie zwykle wyłudzane są kolejno dane osobowe, a później login i hasło do banku lub kompletne numery karty płatniczej - pod pretekstem potwierdzenia danych lub uiszczenia niewielkiej opłaty. To otwarcie drogi do kradzieży pieniędzy. Możliwe są próby bezpośredniego włamania na konto z wykorzystaniem zdobytych danych lub podpięcie karty ofiary do subskrybowania jakiejś usługi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Synology ActiveProtect DP340, czyli ultrabezpieczny backup dla firm

Częstym zjawiskiem jest podpinanie karty do takich usług, które pobierają niewielkie kwoty z konta w dużych odstępach czasu. Osoby, które nie kontrolują stanu konta w banku na co dzień i nie analizują historii, mogą przeoczyć takie operacje i przez długi czas nie zorientować się, że padły ofiarami oszustwa. W ten sposób realizowana była m.in. kampania, w której oszuści stworzyli fałszywą ankietę z wykorzystaniem logo sklepów Kaufland.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (11)