Facebook zmienił algorytm. Chętniej obejrzysz proponowane filmy

Facebook zmienił algorytm. Chętniej obejrzysz proponowane filmy

Facebook zmienił algorytm proponowania filmów
Facebook zmienił algorytm proponowania filmów
Źródło zdjęć: © GETTY | SOPA Images
Oskar Ziomek
07.03.2024 13:00

Facebook wprowadza sztuczną inteligencję do algorytmów sugerujących materiały wideo. Początkowo AI pojawiło się tylko jako element mechanizmu proponującego Rolki, ale sprawdziło się na tyle dobrze, że zostanie wdrożone także w innych miejscach na Facebooku, gdzie można zobaczyć filmy.

Facebook dostrzegł potencjał w sztucznej inteligencji jako elemencie algorytmu proponującego materiały wideo konkretnym użytkownikom. Choć wydaje się co najmniej zaskakujące, że elementy AI nie były przy tym wykorzystywane już wcześniej, tak właśnie wynika ze stanowiska szefa rozwoju Facebooka, Toma Alisona, które przytacza serwis Engadget. Dzięki AI propozycje rolek są na tyle bardziej trafne, że użytkownicy znacznie chętniej je oglądają. To samo lada moment ma dotyczyć filmów.

Jak podaje Facebook, testowe wdrożenie AI do algorytmu proponującego rolki poskutkowało średnim czasem oglądania materiałów wyższym o 8-10 proc. Wnioski są proste - sztuczna inteligencja efektywniej "uczy się" wzorców i proponuje lepiej dopasowane treści użytkownikom Facebooka, niż robił to wcześniejszy algorytm. W dłuższej perspektywie taka zmiana powinna się także przełożyć na większe zadowolenie z korzystania z serwisu, który jest po prostu ciekawszy dla odbiorcy.

Co ciekawe, dotychczas Facebook wykorzystywał niezależne od siebie algorytmy proponowania treści wykorzystywane do rolek, filmów, postów czy treści z grup. Po zauważeniu potencjału AI, do proponowania treści ma być stosowany ten sam algorytm wykorzystujący sztuczną inteligencję. W praktyce może to oznaczać nagłą odmianę w jakości treści widocznych na Facebooku, które przez wiele osób uważane są za niedokładnie dopasowane do faktycznych zainteresowań danej osoby.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Konkretna data wprowadzenia AI do algorytmu proponującego wszystkie treści z wideo na Facebooku nie padła, ale wiadomo, że jest to element długofalowego planu do zrealizowania do 2026 roku. Do tego czasu można się ratować modyfikacją ustawień, które pozwalają zmienić kolejność wyświetlania postów na Facebooku - dzięki temu w pierwszej kolejności na ekranie będą widoczne te najświeższe.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)