Microsoft Excel: jak zablokować kolumnę?

Microsoft Excel: jak zablokować kolumnę?

Excel: jak zablokować kolumnę?
Excel: jak zablokować kolumnę?
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Krzysztof Fiedor
Krzysztof Fiedor
27.07.2022 11:46, aktualizacja: 09.12.2022 14:27

Blokowanie kolumn w Excelu to jedna z częściej wykorzystywanych funkcji, zwłaszcza podczas pracy na dużych arkuszach danych. Warto dowiedzieć się, jak szybko można z niej skorzystać.

Excel to popularny arkusz kalkulacyjny, który znajdziemy w pakiecie biurowym Microsoft Office. Znajomość obsługi programów z pakietu to jedna z podstawowych umiejętności, które powinien nabyć każdy posiadacz komputera. Wśród podstawowych czynności, które mogą się przydać w codziennej pracy z programem Excel, jest możliwość blokowania kolumn. Oto jak to zrobić w tym popularnym arkuszu.

Microsoft Excel: jak zablokować kolumnę?

W przykładowym arkuszu w Excelu zablokujemy kolumnę D, co oznacza, że gdy przesuniemy się po arkuszu w prawą stronę, cały czas będzie widoczna treść do kolumny D włącznie, natomiast kolumny za nią będą się chować wraz z przesunięciem znacznika w prawo.

Excel: menu Widok
Excel: zaznaczamy kolejną kolumnę po tej, która ma być blokowana

Pierwsze kroki kierujemy w Excelu na górne menu do sekcji Widok. Następnie zaznaczamy kolumnę E i nie jest to błąd - chcąc zablokować arkusz na kolumnie D, konieczne jest zaznaczenie kolumny E, bowiem blokowane są dane na lewo od zaznaczonej kolumny.

W kolejnym kroku na wstążce odnajdujemy ikonę Zablokuj okienka. Po rozwinięciu wybieramy ponownie Zablokuj okienka.

Excel: menu Zablokuj okienka
Excel: po rozwinięciu wybieramy Zablokuj okienka

Od teraz w Excelu pojawi się charakterystyczna linia oddzielająca kolumny D i E. Kiedy przesuniemy znacznik w prawo, arkusz przesunie się w lewo, chowając kolumny niezablokowane, a my będziemy mieć "na sztywno" przypięte dane z kolumn od A do D. Pozostałe będą widoczne w zależności od potrzeb.

Excel: zablokowana kolumna D, widoczna linia
Excel: zablokowana kolumna D, widoczna linia© dobreprogramy | Krzysztof Fiedor

Arkusz kalkulacyjny Microsoft Excel to potężne narzędzie wykorzystywane do wielu dużo bardziej skomplikowanych operacji. Za jego pomocą możemy przygotować plik z budżetem domowym czy operować na tabelach przestawnych z odpowiednio przygotowanymi makrami. Zanim dotrzemy do tak rozbudowanych funkcji, warto poznać podstawy, a opisane powyżej blokowanie kolumn bez wątpienia należy do nich zaliczyć.

Krzysztof Fiedor, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)