SMS z fałszywym linkiem. Takie zgłoszenia dostajemy codziennie

SMS z fałszywym linkiem. Takie zgłoszenia dostajemy codziennie

Zgłoszenia fałszywych SMS-ów
Zgłoszenia fałszywych SMS-ów
Źródło zdjęć: © Pixabay, dobreprogramy | Oskar Ziomek
Oskar Ziomek
08.05.2022 10:06, aktualizacja: 08.05.2022 10:58

Wiadomości SMS wzywające do uregulowania należności za energię elektryczną są fałszywe i znane od miesięcy, ale wciąż trafiają do Polaków. Takie zgłoszenia dostajemy codziennie, a najnowsze dotyczą m.in. SMS-ów z numerów +48514292511 oraz +48502468059.

Ktoś nadal wykorzystuje wizerunek PGE, by wzbudzić zaufanie i nakłonić ofiarę do kliknięcia fałszywego linku. Pod pretekstem nieuregulowanego rachunku za energię elektryczną i groźbą odłączenia prądu, atakujący przesyłają łącze do spreparowanego serwisu szybkich płatności, gdzie wyłudzają dane logowania do bankowości.

Działając w stresie i pod teoretyczną presją czasu, można łatwo uwierzyć, że formularz jest autentyczny. Najnowsze zgłoszenia o fałszywych SMS-ach "od PGE", które trafiły do redakcji, dotyczą wiadomości z numerów 514292511 oraz 502468059. Oczywiście w praktyce są to tylko przykłady, bo podobne SMS-y można otrzymać z szeregu innych numerów. W praktyce nie da się ich uniknąć.

Fałszywy SMS o odłączeniu energii elektrycznej
Fałszywy SMS o odłączeniu energii elektrycznej

Pewnym środkiem zapobiegawczym jest częste dodawanie znanych numerów oszustów do "czarnej listy" w telefonie. Docelową pomocą w zakresie fałszywych SMS-ów ma być natomiast planowana zmiana przepisów przez rząd, na razie jednak nie wiadomo, kiedy realnie zostanie wprowadzona w życie. Do tego czasu odbiorcy fałszywych wiadomości mogą jednak zgłaszać wszystkie podejrzane wiadomości do analizy przez CERT Polska.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (78)