r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Chrome dla iOS-a w końcu otworzył źródła. Wymagało to obsługi dwóch silników renderujących

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Projekt Chromium, pilotowany przez Google, w założeniach miał być otwartoźródłowy i dostępny dla wszystkich, ale z powodu różnych problemów kod wersji dla iOS-a nie był dostępny w repozytorium. W końcu jednak udało się uporać z trudnościami i można przejrzeć kod aplikacji albo ją samodzielnie skompilować.

Na wstępie wypada uspokoić osoby obawiające się, że Chrome podzieli los VLC i zostanie wydalony z App Store'a z powodu otwartych źródeł. Problem nie leży w samej dostępności źródeł, ale w licencji GPL, niezgodnej z zasadami dystrybucji aplikacji w sklepie Apple'a. Kod różnych wersji przeglądarki Google'a został objęty licencją BSD, więc nie powinno być z tym żadnych problemów.

Chrome dla iOS-a był odseparowany od innych wersji z powodu jego zależności od silnika WebKit, co jest warunkiem przyjęcia aplikacji do App Store'a. Ponieważ przeglądarka nie korzystała z własnego silnika Google'a, czyli Blinka, nie dało się jej łatwo połączyć z kodem innych wersji w repozytorium. Zapewne Google mógł udostępnić kod w takiej postaci jako osobną bazę, ale widocznie nie było to zgodne z polityką projektu. Zamiast tego kod aplikacji był zamknięty przez kilkanaście miesięcy od jej wydania.

r   e   k   l   a   m   a

Kod Chrome'a na iOS znajdziecie w tym samym repozytorium, co innych wersji. Prace prowadzone nad nim nie były łatwe – zapewne domyślacie się, że obsługa dwóch silników renderujących w przeglądarce jest zagadnieniem nietrywialnym. W końcu jednak „miłość do otwartego kodu” wygrała i zespół tworzący Chromium poświęcił sporo czasu, by wprowadzić stosowne zmiany. Dzięki temu deweloperzy mogą korzystać z własnych kompilacji Chromium identycznie, jak w przypadku implementacji dla innych platform.

Dla użytkowników Chrome'a oznacza to przede wszystkim przyspieszony rozwój Chrome'a. Na wierzchu raczej nic się nie zmieni, ale dzięki łatwemu dostępowi do kodu źródłowego cała społeczność może przyłączyć się do testowania i rozwiązywania problemów. To oczywiście oznacza szybszy rozwój przeglądarki i prawdopodobnie częstsze wydawanie nowych wersji.

Podobnie jak w przypadku Chromium na innych platformach, oznacza to też możliwość tworzenia kolejnych przeglądarek na bazie produktu Google'a. Czekamy więc na odpowiednik Opery, Yandexa, SRWare Iron i wielu innych, mających unikalny charakter przeglądarek.

Kod Chrome'a dla iOS-a znajdziecie w repozytorium. Kompilacja wymaga Xcode 8.x, 64-bitowego Maca z systemem macOS 10.11 lub nowszym i OS X 10.10 SDK.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.