Bank Pekao wydał komunikat do wszystkich klientów

Bank Pekao apeluje do klientów
Bank Pekao apeluje do klientów
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Real_life
Oskar Ziomek

22.06.2024 07:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Bank Pekao apeluje do klientów w związku z rozpoczętym okresem wakacyjnym. To czas większego rozluźnienia, co niestety niekorzystnie wpływa na skuteczność rozpoznawania cyberataków, a przestępcy tylko na to czekają. Pekao opublikował więc porady, które pomogą uniknąć problemów.

Bank Pekao przypomina, że przestępcy działają na wiele sposobów, często wykorzystując wątek wakacyjny. Oferują więc na przykład fałszywe oferty wyjazdów z podejrzanie wysokimi rabatami lub próbują odsprzedać bilety na różne atrakcje, których tak naprawdę nie posiadają. Najczęściej cały proces zaczyna się od pozornie niewinnego postu w mediach społecznościowych. Ostatnio taki proceder został nawet ukrócony przez policję, ale to tylko jedno z zatrzymań, które nie zmieni istniejącego trendu.

Bank Pekao sugeruje więc, by sprawdzać wiarygodność ofert z atrakcyjnymi cenami, nie klikać linków w rozmowie z potencjalnym sprzedającym (zwłaszcza, gdy sugeruje, że w ten sposób będzie można dokonać płatności) i weryfikować adres strony przed zalogowaniem do bankowości elektronicznej. Oszuści regularnie manipulują rozmówcami, kierując ich na fałszywe wersje serwisów szybkich płatności, gdzie wyłudzają dane logowania do banku. To otwarta droga do kradzieży pieniędzy z konta.

Podobną czujność trzeba zachować, chcąc podjąć w czasie wakacji dodatkową pracę. Bank Pekao przypomina, aby:

  • sprawdzać, czy pracodawca widnieje w bazie CEIDG oraz KRS (obydwie są dostępne online). Należy unikać ofert, w przypadku których nie da się dotrzeć do adresu firmy, a jedyny kontakt jest mailowy lub telefoniczny,
  • nie przelewać potencjalnemu pracodawcy pieniędzy, jak również nie podawać żadnych danych związanych z logowaniem do banku, w tym numerów karty płatniczej. Nieuczciwy sprzedający może próbować manipulować rozmową i sugerować, że dane karty są potrzebne do rozliczenia, a to nieprawda - ten sam pretekst wykorzystują oszuści realizujący kampanie phishingowe przez SMS-y,
  • nie płacić prowizji za dostęp do ofert pracy - legalność organizacji można sprawdzić w Rejestrze Agencji Zatrudnienia

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Bank Pekao radzi - dbaj o bezpieczeństwo kart i urządzeń

Podobnie jak na co dzień, także w wakacje należy być czujnym w kontekście bezpieczeństwa danych kart płatniczych i kredytowych. Bankowcy przypominają, aby:

  • nikomu nie podawać numerów karty ani PIN-u, a w internecie posługiwać się nimi tylko podczas realizowania płatności po sprawdzeniu wiarygodności strony,
  • wypłacając gotówkę z bankomatu sprawdzić wygląd maszyny - oszuści mogą stosować nakładki na klawiaturę i czytnik karty, które pozwalają odczytać dane uwierzytelniające,
  • zasłaniać klawiaturę, wpisując PIN,
  • wprowadzić rozsądne limity transakcji (co na wypadek kradzieży danych i karty zmniejsza możliwą skalę kradzieży środków).

Pekao podkreśla także, by dbać o bezpieczeństwo urządzeń, które są wykorzystywane na co dzień, w tym zwłaszcza do logowania się do bankowości internetowej. Trzeba pamiętać między innymi o korzystaniu z antywirusów, bieżącym aktualizowaniu oprogramowania (w tym systemu operacyjnego), unikaniu logowania do publicznych sieci Wi-Fi oraz sprawdzaniu uprawnień aplikacji instalowanych w smartfonach.

Bankowcy dodają, że ofiara oszustwa chcąca skontaktować się z bankiem może to zrobić na wiele sposobów, w tym poprzez infolinię w celu zablokowania dostępu do karty i bankowości elektronicznej.

Oskar Ziomek, redaktor prowadzący dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (19)