30. rocznica pierwszego maila reklamowego

Strona główna30. rocznica pierwszego maila reklamowego
03.05.2008 15:25
Adam Wróblewski
Adam Wróblewski

Dzisiaj mija 30. rocznica wysłania pierwszego e-mailareklamowego, zwanego współcześnie spamem. Autorem pierwszego listu elektronicznego z niechcianą wiadomościąreklamową był Gary Thuerk, marketer amerykańskiej firmykomputerowej Digital Equipment Corporation. Thuerk napisałreklamowego maila 1 maja 1978 r., wysłał go natomiast dwa dnipóźniej do 393 amerykańskich użytkowników sieci Arpanet (prekursorobecnego Internetu). Wiadomość zawierała oczywiście reklamę DigitalEquipment Corporation. Wściekli odbiorcy nie mieli żadnychproblemów z identyfikacją autora spamu, gdyż Gary Thuerk wysłał goz osobistego adresu e-mail. Mail Thuerka był jedynie namiastką tego co czekało nas wprzyszłości. Dopiero bowiem w 1994 roku rozesłano pierwszy,naprawdę masowy spam. Para prawników ze stanu Arizona w USA -Lawrence Canter i Martha Siegel, opublikowała posta reklamowegoswojej kancelarii na 6000 grup dyskusyjnych sieci Usenet. Sukcesbiznesowy tej akcji sprawił, że wkrótce Lawrence Canter i MarthaSiegel napisali bestsellerową książkę-poradnik dla przyszłychspamerów. Obecnie ze 120 miliardów wiadomości e-mail wysyłanych dziennie, aż80 procent to spam. I nic nie wskazuje, aby zjawisko to miało sięskończyć. - Cztery lata temu Bill Gates obiecywał, że światuwolni się od niechcianych wiadomości w przeciągu dwóch lat.Niestety, nie sprawdziło się - mówi Marcin Majerek z serwisuDomeny.pl. - Co więcej, wraz z rozwojem spamu e-mailowego,zaczyna rozwijać się spam komórkowy, choć na razie głównie wAzji - dodaje. Według firmy analitycznej Ferris Research, w 2008 roku na walkę zespamem wydanych zostanie 140 miliardów dolarów. Koszty te poniosągłównie dostawcy usług internetowych, zmuszeni do rozwijaniazaawansowanej technologii filtrowania wiadomości.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (50)