Kod źródłowy komputera statku kosmicznego Apollo 11 już na GitHubie, zgłoszono pierwsze błędy

Kod źródłowy komputera statku kosmicznego Apollo 11 już na GitHubie, zgłoszono pierwsze błędy

Kod źródłowy komputera statku kosmicznego Apollo 11 już na GitHubie, zgłoszono pierwsze błędy
10.07.2016 23:38, aktualizacja: 11.07.2016 16:11

Może nie jest to najważniejsza wiadomość mijającego tygodnia,ale niewątpliwie najbardziej wzruszająca, jeśli chodzi o branżęIT. Jeden z byłych stażystów NASA wgrał na GitHuba kod źrodłowyfirmware komputera pokładowego (AGC) Apollo 11, statku kosmicznego,którym niespełna 47 lat temu pierwsi ludzie dotarli na Księżyc.

Nie będzie lekko, lepiej przypomnijcie sobie podstawy assemblera,ponieważ cały ten kod napisany został właśnie w tym języku.Zarazem jednak nie będzie nudno, ponieważ kod upstrzony jestprzezabawnymi komentarzami (w języku angielskim oczywiście), dobrzeukazującymi ducha wolności, zabawy i przygody tamtych czasów.

Obraz

Bez obaw, nikt tu nie naruszył żadnych praw autorskich. Taknaprawdę oprogramowanie AGC zostało po raz pierwszy upublicznione w2003 roku, po tym jak przepisano je ze zdjęć wydruków, które NASAudostępniała w Sieci. Jakość była fatalna, więc Ron Burkey,informatyk, który to robił, musiał odtwarzać niektóre fragmentypolegając na swojej wiedzy i intuicji – potem gdy uzyskał dostępdo materiałów źródłowych, okazało się, że zrobił toidealnie.

Apollo Guidance Computer emulation

Na bazie zrekonstruowanego kodu powstal nawet symulator komputeraAGC, ale sam projekt pozostawał praktycznie nieznany dla większejspołeczności. Aż do teraz, kiedy to Chris Garry, były stażystapracujący w NASA, wgrałcałość na Githuba. Repozytorium zostało wyróżnione gwiazdkąjuż przez ponad 9 tysięcy osób, ponad tysiąc razy sforkowane, ato nie wszystko.

W kodzie znaleziono już pierwszy błąd, w działaniukriogenicznych zbiorników z tlenem – i po przezabawnej dyskusji,sprawę zamknięto. Największym problemem było oczywiście to, żetrudno było błąd odtworzyć, nikt nie miał pod rękądziałającego Apollo 11. Sugerowano co prawda rozwiązanie problemupoprzez użycie Node.js, Windowsa 10 lub FreeBSD, ale wydaje się, żeto raczej był problem z hardware.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)