Spędzamy tam najwięcej wolnego czasu. Zgadniesz, gdzie?
Z raportu Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wynika, że jesteśmy bardzo mocno przywiązani do mediów społecznościowych. Blisko połowa badanych przyznaje, że poświęca im najwięcej wolnego czasu w ciągu dnia.
Raport Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: Polacy w sieci" wykazuje, że 49 proc. Polaków przyznaje, iż najwięcej swojego wolnego czasu spędza na korzystaniu z mediów społecznościowych. Wśród tych platform, największą popularnością cieszą się Facebook - wskazało go 98 proc. - oraz YouTube (96 proc.) i Instagram (94 proc.). Jeśli chodzi o komunikatory, najbardziej znane są Messenger (94 proc.), WhatsApp (91 proc.) i Skype (86 proc.).
Autorzy raportu zauważają, że media społecznościowe pełnią wiele funkcji, takich jak rozrywka, edukacja, a także umożliwiają dzielenie się swoim życiem z innymi. Badanie pokazało, że 90 proc. użytkowników internetu w wolnym czasie korzysta z YouTube. "Facebook jest drugą najpopularniejszą platformą, z 83 proc. respondentów, którzy go wskazują. Natomiast na Instagramie wolny czas spędza prawie 55 proc. badanych" - wymienił Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku, cytowany w informacji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zbyt jasne, by było prawdziwe? Recenzja Hisense MiniLED 65U8Q
Ulubione media społecznościowe zależą od wieku
Raport zwraca uwagę, że wybór ulubionego medium społecznościowego zależy od wieku. Wyjątkiem jest YouTube, który w tym badaniu rozpatrywano jako medium społecznościowe, a nie platformę streamingową. Jest to serwis najpopularniejszy we wszystkich grupach wiekowych - "zarówno 18-, 29-latkowie, trzydziestolatkowie, czterdziestolatkowie, pięćdziesięciolatkowie, jak i osoby powyżej 60. roku życia korzystają z tej platformy" - podkreślono w raporcie.
Badanie zauważa, że popularność poszczególnych mediów społecznościowych spada wraz z wiekiem. "Najlepszym przykładem jest TikTok oraz Snapchat, które są najpopularniejsze wśród młodych ludzi. Z TikToka korzysta 68 proc. 18-29 latków, a tylko 25 proc. seniorów. W przypadku Snapchata – 60 proc. najmłodszych badanych spędza na nim swój wolny czas" - zauważono. Według badania, odsetek ten spada wraz z wiekiem. "Co ciekawe, co trzeci respondent badania korzysta z portalu LinkedIn, służącego do kontaktów biznesowych (35 proc.)" - podkreślono w raporcie.
Autorzy raportu zauważyli również, że respondenci w każdej grupie wiekowej najchętniej w wolnym czasie rozmawiają na Messengerze – na tę odpowiedź wskazało 84 proc. badanych. Drugim najpopularniejszym komunikatorem jest WhatsApp – korzysta z niego ponad 3/4 Polaków, a najchętniej trzydziestolatkowie (81 proc.).
Discord - platforma młodych
Raport Santander Consumer Banku wskazał też, że wśród 18-29-latków popularnym komunikatorem jest Discord – korzysta z niego 60 proc. ankietowanych z tej grupy. Odsetek ten spada wraz z wiekiem aż do 0 proc. wśród seniorów. "Odwrotna tendencja przedstawia się w przypadku komunikatora Signal. Wśród najmłodszej grupy korzysta z niego tylko 26 proc., 27 proc. trzydziesto- i pięćdziesięciolatków, 35 proc. czterdziestolatków i aż 60 proc. osób powyżej 60. roku życia" - dodali autorzy raportu.
W raporcie wskazano, że nowe formy komunikacji, takie jak chatboty, są wykorzystywane zazwyczaj na stronach firmowych, aby klienci mogli zawsze uzyskać odpowiedzi na swoje pytania. "Chatboty są cały czas rozwijane i jak podają dane Santander Consumer Banku, 27 proc. Polaków miało z nimi kontakt w ciągu ostatniego roku. Wśród nich 4 na 10 osób zadeklarowało, że ocenia to doświadczenie jako dobre lub bardzo dobre" - poinformowano.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 7-22 lutego 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z internetu w liczbie 1 tys. osób.