Wiedźmin 3 na Linuksie? Gdy deweloperzy mówią „nie”, zostaje Wine

Wiedźmin 3 na Linuksie? Gdy deweloperzy mówią „nie”, zostaje Wine

Wiedźmin 3 na Linuksie? Gdy deweloperzy mówią „nie”, zostaje Wine
05.03.2017 11:15

Niezależnie od tego, ile gier na Linuksa pojawi się w sklepieSteam, większość graczy i tak zapyta – a co z Wiedźminem 3? Niejest to pytanie bezpodstawne – choć liczba dostępnych na systemyz Pingwinem tytułów AAA stale rośnie, to z jakiegoś powodumnóstwo ludzi chce właśnie grać w wymyślonym przez Sapkowskiegoświecie fantasy. A Wiedźmina 3 na Linuksa wciąż nie ma, i chybanigdy nie będzie. Czy z tak wymagającą grą może sobie dać radęśrodowisko Wine?

W czerwcu 2014 roku na stronie sklepu Steam pojawił sięinteresujący plakat:

Obraz

SteamOS to oczywiście Debian z dodatkami Valve, więc jeśli cośzostało zapowiedziane na SteamOS-a, to zostało zapowiedziane naLinuksa. Był to przecież rok wielkiej ekscytacji „maszynamiparowymi”, pracujące pod kontrolą SteamOS-a gamingowe komputerymiały rywalizować z konsolami Sony i Microsoftu w naszych salonach,więc zapowiedź wydania na tę platformę najsłynniejszej gry rokunikogo nie dziwiła. Liczono nawet, że będzie to natywna wersja, anie koszmarek wykorzystujący wrappereON, jak to było w wypadku Wiedźmina 2.

Poza bannerem nigdy jednak niczego nie zobaczyliśmy, cośzawiodło w komunikacji między CD PROJEKT RED i Valve. Jesieniązeszłego roku pojawiła się nawet informacja (z samego sklepuGOG.com), że nie ma żadnych planów wydania Wiedźmina 3 naLinuksa, i co więcej, nigdy takich planów nie było.

Gamingowemu ludowi indyki niesmaczne

Zaskoczenia właściwie nie ma, biorąc pod uwagę to, jak wielkiestudia gamingowe podchodzą do Linuksa. Większość nowych gier toprodukcje małych i średnich, niekiedy zdarzy się, że jakiświększy tytuł zostanie przeniesiony przez VP czy Feral Interactive.Oznacza to, że tym fanom Linuksa, którzy chcą z jakiegoś powodubawić się grami AAA, a nie chcą (z jakiegoś powodu) zainstalowaćsobie na drugiej partycji Windowsa, pozostaje Wine.

Wraz z wydaniem Wine 2.0, poziom wsparcia dla windowsowych gierpisanych na DirectX 11 znacznie wzrósł. Józef Kucia i MatteoBruni, deweloperzy ciężko pracujący nad d3d11.dll i wined3d.dllosiągnęli wielki postęp od czasu uruchomienienia na Winepierwszych prostych gier korzystających z DirectX 11, Divekick orazKarma. Uporządkowanie, restrukturyzacja kodu, implementacjabrakujących funkcji shaderów, w końcu zaś wprowadzenie mechanizmuUnordered Access Views, dającego shaderom swobodny dostęp dozasobów.

Największym problemem w uruchamianiu czegokolwiek nowszego odDirectX 9 pozostawało oczywiście to, że wined3d domyślnie wciążzależało od starego OpenGL 2, na którym wiele sterowników nieujawniało niezbędnych funkcji w kontekście DirectX 11. Winedoczekało się jednak w końcu możliwości ustawienia maksymalnejwspieranej wersji OpenGL, dzięki czemu przynajmniej na Linuksie zbinarnymi sterownikami Nvidii (i czasem otwartymi Mesa) można byłoz tych funkcji zażądać.

DirectX 11 na Linuksie – powoli, ale jednak

Obraz

Przełom nastąpił w listopadzie zeszłego roku – Andrew Wesiedostarczył do Wine zestawłatek, dzięki któremu możliwe stało się uruchomienie naLinuksie słynnego Overwatcha. A co z Wiedźminem 3? Lekko niebędzie. Jeśli sprawdzić obecny poziomodtworzenia windowsowych interfejsów przez Wine, to widzimyniemal kompletny DirectX 10, ale już z „jedenastką” jestznacznie gorzej: według d3dx11_42 – jedynie 15%, d3dx11_43 –całe 27%. Wciąż Windows jest lepszym Windowsem niż Wine,przynajmniej według tej niezbyt często odtwarzanej strony.

Wine: Attempting to run The Witcher 3 again (D3D11)

W tym tygodniu jednak dostaliśmy deweloperskie wydanie Wine 2.3,które przynosi kilka ważnych ulepszeń, przede wszystkim dlamechanizmu CSMT (command stream multi-threading). Jest on konieczny,aby w Wine odtworzyć ważną właściwość Windowsa. Otóż wmomencie wywołania Direct3D, DirectX tworzy sobie oddzielne wątki,odłączając rysowanie grafiki od reszty aplikacji. Tymczasem Winebezpośrednio wywołuje OpenGL, nie czekając na jego wykonanie nakarcie graficznej. Pozwala to zachować dobrą wydajność, aleczasem kończy się graficznymi usterkami – nie możnazagwarantować poprawnej kolejności rysowania. CSMT, wprowadzone wWine 1.7, zapewnić ma zarówno poprawną kolejność jak i wysokąwydajność.

CSMT w nowszych wersjach Wine
CSMT w nowszych wersjach Wine

Czy te zmiany mogą pomóc Wiedźminowi 3, który już na Wine sięuruchamiał, ale grafika w grze była kompletnie pokraczna? Na pewno pomogą w ogóle się uruchomić – błąd (42509) w Wine 2.2kompletnie zawieszał komputer po uruchomieniu Wiedźmina 3 już nastarcie. Wine. Wreszcie byśmy więc zobaczyli, jak wyglądauruchomienie Wiedźmina 3 z ulepszonym CSMT na najnowszym Wine, alecóż, przyznajemy – tej wersji 2.3 nie udało się nam zbudować z koduźródłowego, a w oficjalnym repozytorium PPA dla Ubuntu/Minta wciążjest stara wersja 2.2 (to i tak lepiej, niż na Debianie, gdzie jestwersja 2.1 czy Fedorze, gdzie dostaniemy tylko 1.9).

Postęp jednak nie ustaje – wierzymy, że już w tym roku Winestanie się niezłą platformą uruchomieniową dla gier DirectX 11.DirectX 12 już aż tak istotny nie jest – dziś coraz więcejnowych gier jest projektowanych z myślą o wydaniu na wieleplatform. XCOM 2, Total War: Warhammer, Civilization VI, Deus Ex:Mankind Divided, Rocket League, nawet HITMAN… tylko tego Wiedźmina3 brak.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (175)