Wirtualny bank przestał być tylko wirtualny. Internet i aplikacje jednak nie wystarczają

Wirtualny bank przestał być tylko wirtualny. Internet i aplikacje jednak nie wystarczają

Wirtualny bank przestał być tylko wirtualny. Internet i aplikacje jednak nie wystarczają
30.06.2016 10:41

W 2014 roku na polskim rynku zaczął działać Bank Smart,reklamowany wówczas jako jedyny czysto wirtualny (działającywyłącznie online) bank. Za projektem stała oczywiście bardziejtradycyjna instytucja, FM Bank PBP, ale wszystko inne było jużnietradycyjne. Zamiast zawłaszczać przestrzeń miejską oddziałamibanku, oddano klientom do dyspozycji aplikację mobilną iinternetowy serwis transakcyjny, o maksymalnej możliwejfunkcjonalności – tu można było nawet konto założyć jedynieze smartfonem w dłoni. Dwa lata później serwis Bankier.pl donosi,że eksperyment chyba do końca się nie powiódł. Smart nie znika,lecz otrzymuje wsparcie fizycznie istniejących oddziałówsiostrzanego BIZ Banku.

Bank Smart był dotąd bankiem bardzo interesującym. Ogłasza sięjako „dyskont europejski” – i dzięki pozbyciu się fizycznejreprezentacji, mógł sobie pozwolić na bardzo tanie usługi.Rachunek osobisty z kartą płatniczą prowadzony był za darmo, aklienci mogli bez żadnych opłat wypłacać gotówkę we wszystkichbankomatach. Teraz wprowadzono pewne podwyżki. Wypłata wbankomatach zagranicznych będzie kosztowała 5 zł, za telefoniczniezlecane przelewy klienci zapłacą 5 zł, przelewy zagraniczne mogąokazać się bardzo drogie, nawet do 200 zł (0,2% kwoty transakcji),podrożeje też obsługa kont oszczędnościowych w dolarach, euro ifuntach.

Zarazem jednak klientom zaoferowano możliwość korzystania zfizycznych oddziałów BIZ Banku, wprowadzono całotygodniowąrealizowalność przelewów w obrębie banku i możliwość płatnegozlecania przelewów natychmiastowych do innych banków. Dodano teżzabezpieczanie płatności kartami w Sieci mechanizmem 3DSecure

Decyzja pierwszego wirtualnego banku o „dewirtualizacji”przypomina to, co zrobił mBank, gdy pozwolił swoim klientom nakorzystanie z placówek MultiBanku. Decyzję uzasadnianokoniecznością zapewnienia kompleksowej obsługi klientów,niemożliwej do zrealizowania tylko przez kanały elektroniczne.

Z drugiej jednak strony widać, że banki mocno przeinwestowały watakowaniu przestrzeni miejskiej swoimi placówkami – i starająsię zlikwidować ich nadmiar. Upowszechnienie się samodzielnegoobsługiwania usług bankowych przez przeglądarkę, aplikacjemobilne, bankomaty czy wpłatomaty sprawiło, że między kwietniem2015 a kwietniem 2016 banki zamknęły ponad 700 swoich placówek (todane oficjalne, Komisji Nadzoru Finansowego).

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (20)