Już niebawem 50% rynku komputerów osobistych stanowić mają tablety

26.11.2013 15:19

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Próby ratowania rynku PC innowacyjnymi systemamioperacyjnymi czy budowaniem atrakcyjnych wizualnie hybrydowychlaptopów niewiele pomagają. Wyniki sprzedaży były w tym roku dlaOEM-ów fatalne,a jak twierdzą teraz analitycy z firmy Canalys, trend ten utrzyma sięw przyszłym roku. Wszystko to za sprawą tabletów – już wprzyszłym roku tablety przejąć mają 50% rynku komputerów osobistych.W sierpniu prezes Acera Jim Wong poinformował,że strategia jego firmy ulega zmianie. Jako że światełka w tym tunelurynkowej recesji wciąż nie widać, to już nie PC z Windows, lecztablety i smartfony z Androidem mają być kluczowymi produktami firmy.Nie wiadomo jednak, czy decyzja ta nie zapadła za późno: rynekurządzeń mobilnych wcale nie jest łatwy.A przecież rynek to ogromny: przewidywana sprzedaż tabletów w 2014roku wynieść ma 285 mln sztuk tych urządzeń, a trzy lata później jużnawet 396 mln sztuk. Pin Chen Tang, analityk Canalys, przekonanyjest, że w przyszłym roku główną rolę wciąż będą odgrywałytablety z Androidem (65%sprzedaży tej klasy urządzeń), jednak najważniejszą marką pozostanieApple – tabletom z Jabłuszkiem pozostanie 30% rynku. Pozostałe5% przypadnie urządzeniom z Windows.[img=tablety2]Wydaje się, że 5% to niedużo, ale jeszcze w poprzednim roku narynku tabletów do Microsoftu należało co najwyżej 2%. Wzrost ten ma byćprzede wszystkim zasługą przejęcia Nokii, jednak nikt nie jest wstanie powiedzieć, czy firmie z Redmond uda się utrzymać to tempo w kolejnych latach. By osiągnąć sukces, Microsoft musiprzede wszystkim rozwinąć bibliotekę oprogramowania dla swoichurządzeń i wykorzystać inne elementy swojego ekosystemu dlawzmocnienia pozycji Windows na urządzeniach mobilnych. Nie obejdziesię też bez rozwiązania problemu z koegzystencją Windows Phone iWindows RT, dezorientującą potencjalnych nabywców.Oczywiście na rynku tabletów startowało już wielu znanych graczy,ale nie każdemu się udało – porażkę poniosły BlackBerry czyHTC, a i HP ze swoimi urządzeniami z webOS-em świata nie zawojował.Dlatego też nie można zagwarantować sukcesu gigantów rynku PC, takichjak Acer, Asus czy Lenovo, którzy muszą walczyć o miejsce na rynkutabletów, oferując swoje urządzenia po bardzo niskich cenach, tylkopo to, by móc konkurować z urządzeniami lokalnych producentów.Konkurencja ta może bowiem okazać się na dłuższą metę nie doutrzymania, szczególnie w rejonie Azji i Pacyfiki oraz AmerykiPołudniowej. Niewielkie, regionalne marki, korzystające ze zwinnościswoich chińskich dostawców, by dostarczać na rynek tanie tablety,dostosowane do potrzeb miejscowego odbiorcy, odgrywają coraz większąrolę na rynku. Producenci tacy jak Nextbook w USA czy Onda i Teclastw Chinach dostarczają dziś w swoich krajach więcej sprzętu, niżnajwiększe międzynarodowe marki. Pierwszym z dużych i znanych, którypoddał rynek tabletów, jest BlackBerry, ale Pin Chen Tang przekonanyjest, że to dopiero początek trudów.2014 ma być więc, zdaniem analityka, rokiem nieustannych przejęć,fuzji i porażek, w rytm których producenci sprzętu będą walczyli oocalenie swojej produkcji klasycznych komputerów osobistych, przyjednoczesnej próbie zdobycia pozycji na rynku tabletów, gdzie niskiemarże rekompensować ma wielkość sprzedaży. Dla konsumentów to dobrainformacja, o ile nie są konsumentami bardziej wymagającymi,zainteresowanymi wydajnym sprzętem PC, coraz bardziej niestetyprzesuwanym na rynkowy margines.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (80)
Zobacz także