Yahoo! wkracza na rynek spersonalizowanych wyszukiwarek

Strona głównaYahoo! wkracza na rynek spersonalizowanych wyszukiwarek
10.07.2008 18:50
Adam Wróblewski
Adam Wróblewski

Kalifornijski koncern Yahoo!otworzył indeks i silnik wyszukiwania. Stało się tak w ramachudostępnienia zewnętrznym deweloperom API, chcącym zintegrowaćwłasne witryny z mechanizmami wyszukiwawczymi korporacji. Nowy program partnerski o nazwie Build Your Own SearchService (BOSS) ma pozwolić korporacji na podwyższenie swojegoudziału na rynku małych, spersonalizowanych wyszukiwarek któryobecnie oscyluje w granicach 20%, rzucając tym samym rękawicękonkurencyjnej usłudze GoogleCustom Search, pozostawiając Google w tyle z udziałem mniejszymniż połowa. Dzięki API ma być możliwe modyfikowanie wyników zapytańi zmiana formy, w jakiej mają być one prezentowane. Korporacja niezamierza również nakładać ograniczeń co do liczby możliwych dowykonania zapytań, ani wymagać umieszczania żadnych linkówkierujących do serwisów korporacji. Przy okazji premiery BOSSa, będzie można zobaczyć także integracjętrzech innych spółek, specjalizujących się w wyszukiwaniuspecjalistycznym. Hakia mazaoferować symetryczne parsowanie indeksu i wyszukiwania.Opracowana przez społeczność wtyczka do przeglądarek, Me.dium, umożliwi wykorzystaniedanych do powiązania indeksu Yahoo z wyszukiwaniem społecznościowymnatomiast Summize pozwolipowiązać uzyskiwane wyniki z wiadomościami z serwisu mikroblogowegoTwitter. Korporacja ma również zapewnić bezpłatną pomoc techniczną firmomborykającymi się z problemami w przystosowaniu silnika do pracy wmocno specyficznych warunkach, takich jak wielkie firmy medialneczy instytucje akademickie. W zamian za to Yahoo! zamierza jednaksprzedawać miejsce reklamowe w aplikach wyszukujących, co mapozwolić spółce pozyskać dochody od użytkowników specjalistycznychserwisów, do których dostęp w standardowy sposób miałaby mocnoutrudniony.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)