Blender 3.3 do pobrania. Pomoże ci zadbać o włosy

Blender 3.3 do pobrania. Pomoże ci zadbać o włosy

Blender 3.3 już jest dostępny
Blender 3.3 już jest dostępny
Źródło zdjęć: © Blender
08.09.2022 12:36

Blender w wersji 3.3 właśnie zadebiutował. Długo wyczekiwana aktualizacja wprowadza szereg istotnych zmian, które ułatwią i przyspieszą pracę z darmowym programem. Co nowego oferuje Blender 3.3?

Blender 3.3 i najważniejsze nowości

Blender to otwarte oprogramowanie, przeznaczone głównie do modelowania trójwymiarowego i renderowania. Program jest nieustannie rozwijany i właśnie otrzymał nową aktualizację. Blender w wersji 3.3 stał się już dostępny, a to oznacza, że pojawiły się nowe funkcje i usprawnienia dotychczasowych. Przyjrzyjmy się im.

Blender 3.3: Hair System

Zdecydowanie "daniem głównym" jest zupełnie nowy, jeszcze lepszy system tworzenia włosów. Twórcy zapowiadali go znacznie wcześniej, jednak chcieli go dostatecznie dopracować. W Blenderze 3.3 pojawia się zupełnie nowy rodzaj obiektów - Empty Hair i bazuje on na krzywych. Wystarczy przypisać go do powierzchni aktywnego obiektu i przejść do zakładki rzeźbienia.

Blender 3.3: wsparcie dla kart AMD oraz Intel

Do tej pory Blender nie wspierał wszystkich kart AMD. Mowa tu głównie o generacji Vega. Niektórzy użytkownicy odczuwali to szczególnie przy renderowaniu za pomocą silnika Cycles. Od teraz Blender 3.3 wprowadza odpowiednie wsparcie tych kart w systemach Windows oraz Linux. To samo tyczy się nadchodzących kart Intel Arc.

Edycja siatki UV w Blenderze 3.3

Blender 3.3: rozkładanie siatki UV za pomocą Geometry Nodes
Blender 3.3: rozkładanie siatki UV za pomocą Geometry Nodes© YouTube

Blender 3.3 wprowadza nowe funkcje do Geometry Nodes. Mowa o UV Unwrap oraz Pack UV Islands. Dzięki nim możliwe będzie proceduralne rozkładanie i edytowanie siatek obiektów. To nie wszystko. Pojawia się przydatna nowość w postaci rozkładania konkretnego (wybranego) fragmentu obiektu, a nie całości.

Blender 3.3: Image from Plane Marker

Blender 3.3: Image from Plane Marker
Blender 3.3: Image from Plane Marker© YouTube

Blender to nie tylko modelowanie, ale też efekty wizualne (VFX). Dzięki Image from Plane Marker możemy śledzić konkretny fragment nagrania i zapisać go w formie pliku graficznego. To otwiera nowe możliwość. Zapisaną grafikę możemy dowolnie edytować, w zewnętrznym programie, zmieniając np. napis, po czym "wrzucić" ponownie do filmu.

Blender 3.3: inne nowości

Nowości jest znacznie więcej.

  • Grease Pencil otrzymuje 2 nowe modyfikatory. Ping Pong pozwala na zapętlenie animacji od początkowej do końcowej klatki i odtworzenie jest "od tyłu". Pojawia się również opcja Noise, nakładająca efekt szumu.
  • Nowa funkcja, ułatwiająca dostęp do Auto Smooth, czyli Shade Auto Smooth. Jest to najzwyczajniej opcja Shade Smooth połączona z Auto Smooth.
  • Obsługa precyzyjnego touchpada dla systemów Windows.
  • Ulepszenie modyfikatora Surface Deform
  • i wiele innych dodatkowych funkcjonalności.

Pełna lista zmian znajduje się pod tym adresem.

Sebastian Barysz, dziennikarz dobreprogramy.pl

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)