Komputery zmniejszą korki w kolejnych miastach

Komputery zmniejszą korki w kolejnych miastach

22.08.2012 10:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Komputerowe sterowanie ruchem, zwane też inteligentnym sterowaniem ruchem, to nic innego, jak oddanie kierowania ruchem w mieście komputerom. Obecnie, kiedy po drogach w każdym mieście poruszają się setki samochodów, a ruchem należy kierować na setkach skrzyżowań (najlepiej zapewniając minimalne opóźnienia dla pojazdów komunikacji miejskiej) wykorzystanie mocy obliczeniowej maszyn jest nieodzowne. Towarzyszą temu też pewne korzyści, jak dynamiczne informacje o komunikacji miejskiej na przystankach, odliczanie do zmiany świateł, czy tak nielubiane wymuszanie jazdy zgodnie z przepisami.

Obraz

Według Marka Cywińskiego, dyrektora generalnego Kapsch Telematic Services — firmy zajmującej się projektowaniem takich właśnie systemów — inteligentne systemy transportowe to rozwiązania, które pozwalają na zmniejszenie natężenia ruchu zwłaszcza w obszarach, gdzie jest ono największe. Dodatkową korzyścią, którą już zaobserwowały Londyn i Sztokholm, jest znaczne obniżenie emisji spalin. Włoskie miasteczka, które znane są z wąskich ulic, również nie mają na co narzekać — ruch w ścisłym centrum spadł tam nawet o około 20%. Automatyczne wyznaczanie płatnych stref parkowania również się sprawdza, zwłaszcza że możliwe jest, aby nie powodowały one dyskomfortu mieszkańców.

Obecnie systemy tego typu w mniejszym lub większym stopniu działają na przykład w Aglomeracji Trójmiejskiej, która zainwestowała w system Tristar, w Poznaniu i Warszawie. W ciągu najbliższych miesięcy zostanie zakończona również inwestycja we Wrocławiu, gdzie już na 168 przystankach działają tablice informacyjne o przyjazdach autobusów i tramwajów, a do końca roku komputer będzie odpowiedzialny za zmiany świateł na 153 z 227 opatrzonych sygnalizacją świetlną skrzyżowaniach. W planie są również tablice informacyjne dla kierowców, wyświetlające informacje o warunkach atmosferycznych, czasie przejazdu daną trasą czy liczbie wolnych miejsc parkingowych w pobliżu. Podobne wyświetlacze umieszczono na początku tego roku na drogach Podhala. Towarzyszą im urządzenia mierzące natężenie ruchu, dzięki którym również na portalu wtatry.eu można sprawdzić, którędy najlepiej wybrać się w góry (i co warto po drodze zobaczyć, ale w tym już czujniki nie pomagają). W najbliższych latach systemy sterowania ruchem mają zamiar wdrożyć także między innymi miasta Aglomeracji Śląskiej, Bydgoszcz i Białystok.

Wbrew pozorom takie inwestycje potrafią się szybko zwrócić. Według Cywińskiego w zależności od okresu inwestycji, są to koszty od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych. [...] czas zwrotu z takiej inwestycji jest krótszy niż dwa lata. W związku z tym generowane są środki zarówno na spłatę inwestycji, jak również na utrzymanie infrastruktury. Alternatywą jest niestety budowanie kolejnych dróg i mostów, co jest nieporównywalnie bardziej kosztowne, choć też często niezbędne.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (24)
Zobacz także