Przyszłość aplikacji mobilnych w erze Web 3.0

Strona głównaPrzyszłość aplikacji mobilnych w erze Web 3.0
10.06.2022 16:14
Przyszłość aplikacji mobilnych
Przyszłość aplikacji mobilnych
Źródło zdjęć: © Sygnisoft SA

W obecnych czasach coraz częściej słyszymy takie tajemnicze terminy jak Web 3.0, identycznie brzmiące Web3 oraz Metaverse. Pojęcia te są bardzo często utożsamiane z nadchodzącą rewolucją, która może w znaczący sposób zmienić znane nam zasady funkcjonowania Internetu i nowych technologii.

Nie jest zatem dziwne, że wiele osób związanych z szeroko pojętym biznesem i technologiami może odczuwać niepewność co do nadchodzących zmian oraz potrzebę weryfikacji swoich podstawowych inwestycji lub założeń biznesowych.

W tym artykule zostanie przybliżony temat potencjalnego wpływu Web 3.0, Web3 oraz Metaverse, skupiając się na perspektywach dla sektora aplikacji mobilnych. Czy tradycyjne aplikacje mobilne pobierane w głównej mierze ze sklepów Google Play Store (Android) oraz Apple App Store (iOS) będą miały rację bytu na telefonach użytkowników? Jakie trendy będą panowały w aplikacjach mobilnych w przyszłości? Jak przystosować biznes oparty na aplikacjach mobilnych do ery Web 3.0?

Omówienie kluczowych pojęć

W celu dobrego zrozumienia omawianych dalej zmian i zagrożeń, kluczowe jest sprecyzowanie co w ogóle oznaczają te tajemnicze pojęcia. Prześledźmy bardzo pobieżnie historię i ewolucję Internetu, który przez większość osób jest szczególnie kojarzony z siecią WWW (World Wide Web).

Pierwszą formą tej sieci było tzw. Web 1.0, które polegało w głównej mierze na tworzeniu i wyświetlaniu użytkownikom statycznych stron internetowych z konkretnymi treściami. Następnie zaszły pewne zmiany, które doprowadziły do powstania znanego nam obecnie Web 2.0, którego jednym z głównych założeń było pozwolenie użytkownikom na swobodne generowanie treści w Internecie.

To doprowadziło do bardzo dynamicznego rozwoju wszelkiego rodzaju platform wielostronnych i social mediów, za pomocą których ludzie mogli dokonywać zakupów, udostępniać swój kontent (np. posty czy zdjęcia), komentować oraz wspólnie tworzyć społeczności w sieci. Dodatkowymi czynnikami, które wpłynęły na rozwój tej postaci sieci były także rozwiązania chmurowe oraz dynamiczny wzrost popularności urządzeń mobilnych.

Kolejnym krokiem w rozwoju Internetu i nowych technologii jest koncept Web 3.0, którego świadkami jesteśmy obecnie. Ta wersja jest trochę bardziej skomplikowana niż poprzednie, ale można łatwo zrozumieć jej główne założenia wyszczególniając 3 komponenty:

  • Web3 - ten aspekt dotyczy głównie popularyzacji rozwiązań wykorzystujących technologię Blockchain, kryptowaluty oraz NFT. Sprawi to, że aplikacje oraz strony internetowe będą zdecentralizowane, a co za tym idzie bardziej bezpieczne i swobodne pod kątem dostępności, prywatności oraz prawa własności do dóbr wirtualnych.
  • Metaverse - największy wzrost popularności tego terminu przypada na koniec 2021 roku, kiedy to Facebook (dawniej) ogłosił zmianę nazwy na Meta. Koncepcja ta zakłada tworzenie wirtualnych przestrzeni/światów dostępnych dla użytkowników za pomocą m.in. okularów VR (ang. virtual reality - wirtualna rzeczywistość) oraz AR (ang. augmented reality - rozszerzona rzeczywistość). Dzięki temu każdy będzie mógł stworzyć swojego wirtualnego awatara i przenosić się w specjalnie zaprojektowane wirtualne światy 3D, które pomogą lepiej odczuwać rozrywkę, edukację, a nawet pracę.
  • Semantic Web - celem tej koncepcji jest tworzenie w Internecie treści, które są automatycznie zrozumiałe dla maszyn/komputerów. Dla objaśnienia przyjmijmy, że w przykładowym artykule internetowym pojawia się fraza "Albert Einstein" - obecnie dla maszyn jest to po prostu zlepek konkretnych liter, a docelowo chcielibyśmy, aby maszyny były świadome innych powiązanych z tym hasłem informacji, tak jak działa mózg człowieka, czyli np. że jest to słynny naukowiec lub twórca teorii względności. 

Te trzy główne kierunki rozwoju będą determinowały trendy panujące na rynku aplikacji mobilnych oraz w szeroko pojętym biznesie i nowych technologiach na przestrzeni najbliższych dekad.

Rynek aplikacji mobilnych dzisiaj i jutro

Aplikacje mobilne z roku na rok pobijają kolejne rekordy liczby pobrań, unikalnych użytkowników oraz czasu spędzonego przed ekranami telefonów. Główną przyczyną ciągłego wzrostu popularności aplikacji mobilnych jest dostępność smartfonów na wyciągnięcie ręki w każdej chwili oraz wygoda ich użytkowania. Te zalety sprawiają, że funkcjonalna aplikacja mobilna usprawnia niemal każdy biznes zarówno usługowy, jak i produktowy.

Jednakże, z obserwacji oraz licznych rozmów z potencjalnymi klientami i partnerami biznesowymi wynika, że coraz więcej osób zaczyna zastanawiać się nad sensem inwestowania kapitału w aplikacje mobilne. Takie wątpliwości wynikają głównie z szumnych medialnych zapowiedzi nowej "rewolucji" oraz powszechnie prezentowanych wizji ludzi w okularach VR/AR biegających po pięknych trójwymiarowych światach.

Każda mniejsza lub większa "rewolucja" z reguły zwiększa ogólną niepewność na rynku i wywołuje bardziej zachowawcze działania, jednak warto dokładnie przeanalizować jej potencjalny wpływ na nasze obszary zainteresowania. 

Dlaczego nie powinniśmy się bać?

Aplikacje mobilne będą z całą pewnością pełniły kluczową rolę w erze Web 3.0. To właśnie dzięki dostępności smartfonów oraz ich coraz większym możliwościom technicznym, aplikacje mobilne posłużą jako medium pomiędzy użytkownikami, a najnowszymi funkcjonalnościami Metaverse i Web3.

Aplikacje mobilne mogą potencjalnie wykorzystywać wszystkie najbardziej przydatne funkcje smartfonów, urządzeń wearables, a nawet IoT — od biometrii, śledzenia lokalizacji, po technologię wibracji haptycznych i nie tylko, co zwiększa elastyczność użytkowania i wartość dodaną dla użytkowników.

Web 3.0 może być przyszłością aplikacji mobilnych i jest to coś, o czym powinniśmy zacząć myśleć już dziś. Pomimo faktu, że w pełni użyteczne i wygodne okulary AR/VR są jeszcze w trakcie rozwoju (potencjalnie może to zająć nawet do 5-15 lat), to nigdy nie jest za wcześnie, aby zacząć zagłębiać się w tym temacie i notować innowacyjne pomysły na rozwój biznesu. Jest to wręcz bardzo dobry moment na dołączenie do tych zmian, dopóki rynek nie jest jeszcze zbyt nasycony.

Warto w tym miejscu wyszczególnić także konkretne sektory rynku aplikacji mobilnych, które na pewno zyskają na popularności w nadchodzących latach, ponieważ z powodzeniem będą mogły uwypuklić zalety Web 3.0.

Fintech

Zgodnie z koncepcją Web3, sektor ten powinien przeżywać w najbliższych latach swój szczyt popularności. Dzięki nowym założeniom dotyczącym ogólnej decentralizacji sieci/systemów i zastosowaniu technologii Blockchain, aplikacje mobilne oferujące wszelkie usługi finansowe będą jeszcze bardziej atrakcyjne dla użytkowników. Każdy przecież chce mieć szybki i swobodny dostęp do swoich finansów na wyciągnięcie ręki.

Kluczowe trendy na najbliższe lata:

  • Buy Now, Pay Later (BNPL),
  • cyfrowe portfele z dostępem do kryptowalut,
  • nowoczesne usługi bankowe z wykorzystaniem technologii Cloud.

E-commerce

Wykorzystanie aplikacji mobilnych w branży e-commerce stanie się w najbliższych latach jeszcze bardziej powszechne. Dzięki aplikacjom firmy będą mogły lepiej personalizować swoje oferty, pozyskiwać nowych klientów oraz umożliwić im dostęp do produktów z każdego miejsca i o każdej porze. To zaś może przełożyć się na zwiększenie zaangażowania użytkowników i budowanie tzw. lojalnego klienta, czyli utrzymanie użytkowników na dłużej.

Dodatkowym aspektem wpływającym na rozwój tego sektora będzie nadchodzące rozpowszechnienie technologii AR, co idealnie wiąże się z koncepcją Metaverse w czasach Web 3.0. Rozszerzona rzeczywistość jest już wykorzystywana przykładowo do wizualizacji mebli w naszym domu lub zdalnego przymierzania ubrań/ butów/ biżuterii na naszym ciele. 

Kluczowe trendy na najbliższe lata:

  • wykorzystanie technologii AR w aplikacjach mobilnych,
  • wdrażanie systemów grywalizacji i personalizacji w aplikacjach e-commerce, w celu zwiększenia i utrzymania zaangażowania użytkowników,
  • kupony w aplikacjach mobilnych,
  • social commerce.

Gaming

Popularność gier mobilnych jest w dzisiejszych czasach niepodważalna. Warto jednak w tym miejscu dokładniej zastanowić się nad wykorzystaniem tego trendu i ludzkiej potrzeby rozrywki do wprowadzenia grywalizacji w użytkowych aplikacjach mobilnych. Benefitem takich rozwiązań mogą być przykładowo aplikacje fitness, edukacyjne i wiele innych. Potencjalni użytkownicy Web 3.0 będą szukali w aplikacjach mobilnych dodatkowych wrażeń wizualnych (wykorzystanie elementów grafiki 3D) oraz możliwości lepszej interakcji i rywalizacji ze znajomymi. 

Kluczowe trendy na najbliższe lata:

  • gry z ekonomią opartą na technologii Blockchain/NFT,
  • grywalizacja aplikacji mobilnych użytkowych z pomocą AR/VR,
  • modele biznesowe play-to-earn,
  • konwertowanie gier i aplikacji mobilnych do formatu HTML5 na potrzeby mediów społecznościowych, np. Snap Games (Snapchat) czy Instant Games (Messenger).

Jak przystosować aplikację mobilną do ery Web 3.0?

W Sygnisoft SA na bieżąco analizujemy trendy technologiczne oraz zmiany na rynku aplikacji mobilnych. Dzięki temu wykorzystujemy najnowsze i najbardziej uniwersalne technologie oraz rozwiązania po to, aby projekty realizowane dla naszych Klientów były nowoczesne, ale również dawały możliwość szybkiego dostosowania aplikacji do nowych trendów, możliwości oraz potrzeb użytkowników. 

Dodatkowo, dokładamy wszelkich starań, aby bezpośrednio komunikować i uświadamiać naszych Klientów oraz partnerów biznesowych w tematach najnowszych trendów, a podczas kilkugodzinnych warsztatów analitycznych jesteśmy w stanie przeanalizować potencjalne zagrożenia dla konkretnego projektu i doradzić w jaki sposób możemy przygotować przedsięwzięcie na nadchodzące zmiany oraz wspólnie z Klientem opracować model współpracy gotowy na wyzwania technologii przyszłości.

Programy

Aktualizacje
Aktualizacje
Nowości
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)