SMS o pożyczce? Oszuści czekają na ten ruch

Smartfon z Androidem
Smartfon z Androidem
Źródło zdjęć: © dobreprogramy | Oskar Ziomek
Karolina Modzelewska

23.01.2023 16:33, aktual.: 23.01.2023 21:37

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Serwis Sekurak zwrócił uwagę na kolejne oszustwo wykorzystujące wizerunek PKO BP. Jest to spoofing telefoniczny polegający na rozsyłaniu fałszywych SMS-ów z informacją o pożyczce. Oszuści w ten sposób próbują nakłonić potencjalne ofiary do podjęcia konkretnych działań - przejścia na fałszywą witrynę internetową lub zadzwonienia do rzekomych "konsultantów".

Jak donosi Sekurak, oszustwo SMS-owe zostało zauważone przez jednego z czytelników serwisu, który otrzymał wiadomości SMS o rzekomej pożyczce. To wyjątkowo podstępna wersja spoofingu telefonicznego, ponieważ oszuści wykorzystują kilka elementów, aby uwiarygodnić swoje działania - wizerunek znanej instytucji, podszywają się pod jej stronę internetową, a także infolinię banku. Dodatkowo odwołują się do emocji.

Groźny spoofing telefoniczny

Część osób po otrzymaniu wiadomości dotyczących potencjalnego zaciągnięcia pożyczki (o ile nie składali o nią wniosku) może poczuć niepokój i chcieć jak najszybciej wyjaśnić całą sytuację. Na to właśnie czekają oszuści. W jednej z wiadomości podają nawet numer, na który należy oddzwonić, aby dowiedzieć się, o co chodzi oraz jaki status ma pożyczka. Sekurak podkreśla, że numer +48 800 777 000 był już wielokrotnie wykorzystywany w różnych scamach.

Dlatego dzwoniąc na niego, natkniemy się na osobę, która najprawdopodobniej będzie podszywała się pod pracownika banku i w zależności od naszej reakcji poprowadzi rozmowę w taki sposób, aby wyłudzić nasze dane, a szczególnie dane logowania do bankowości internetowej. Warto o tym pamiętać i zachować czujność w przypadku podejrzanych SMS-ów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jeśli otrzymamy tego typu wiadomości lub podobne ich wersje, lepiej skontaktować się z bankiem lub inną instytucją, wpisując numer ręcznie. W ten sposób zmniejszymy ryzyko kontaktu z rozmówcą, który podaje się za pracownika banku. Więcej porad, jak nie paść ofiarą spoofingu telefonicznego, przedstawił Oskar Ziomek. Można znaleźć je poniżej:

Karolina Modzelewska, dziennikarka dobreprogramy.pl

Jesteś świadkiem próby oszustwa?Poinformuj nas o tym zdarzeniu!

Programy

Zobacz więcej
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także